Co to jest konwersja w sklepie internetowym?

konwersja w sklepie internetowym

Czym tak naprawdę jest ten mityczny współczynnik konwersji sklepu online? Ten liczony najbardziej ogólnie, określany jako makrokonwersja, odnosi się do całościowej sprzedaży i przychodu. W gruncie rzeczy to nic innego, jak stosunek ilości osób odwiedzających nasz serwis handlowy do osób, które dokonały w nim zakupu.

O konwersji w sklepie internetowym

konwersja w sklepie internetowym

Zacznij od CTR, czyli wysokiego czynnika klikalności i dużej liczby odwiedzających

Podstawa ruchu w Twojej witrynie to przede wszystkim jej dobra widzialność w sieci. Ale nawet zoptymalizowany serwis i wysoka pozycja w wyszukiwarce to jeszcze nie gwarancja wielu odwiedzających. Liczy się to, ile osób po wyświetleniu Twojego sklepu w wynikach po prostu go odwiedzi, klikając na link. O tym właśnie mówi współczynnik klikalności CTR (Click Through Rate). Większość ludzi po prostu czyta wyniki wyszukiwania. I jeśli najlepiej odpowiadający im potrzebom – klikają. Właśnie dlatego powinieneś w nim przyciągnąć ich uwagę tytułem witryny, który będzie najbardziej zachęcający. Musi on precyzyjnie sugerować miejsce, którego odwiedzający szuka. Zaraz pod tytułem w wynikach wyświetla się Twój adres url. Niech sugeruje on intuicyjne uporządkowanie artykułów w sklepie w przejrzyste kategorie. Te mogą również stanowić słowa kluczowe. Kolejny element wyniku, meta description, to miejsce stworzone wręcz do przyciągnięcia uwagi. Tutaj umieścić można zachęcający opis serwisu wraz z frazami kluczowymi. Cenną i skuteczną nowością są także dane strukturalne. Wzbogacają one wyświetlaną treść o obrazy, sugerowaną cenę lub oceny produktów.

Wydaje Ci się, że to dużo roboty? Możemy to zrobić za Ciebie.

Współczynnik konwersji sprzedaży, czyli Święty Graal handlu w internecie

Czym tak naprawdę jest ten mityczny współczynnik konwersji sklepu online? Ten liczony najbardziej ogólnie, określany jako makrokonwersja, odnosi się do całościowej sprzedaży i przychodu. W gruncie rzeczy to nic innego, jak stosunek ilości osób odwiedzających nasz sklep internetowy do osób, które dokonały w nim zakupu. Procentowo wylicza się go za pomocą następującego wzoru:

ilość transakcji/liczba odwiedzających stronę x 100%

Dla przykładu: jeśli na naszą stronę weszło 1000 osób, a 234 zrobiły na niej zakupy, nasz współczynnik wynosi 23,4%. Od razu dodać musimy, że to, jak na internetowe realia, rzadko spotykany wynik. Zazwyczaj dobry rezultat plasuje się na poziomie 5%. Zaś 10% to wynik więcej niż bardzo dobry. Cieszą się nim głównie największe sieci handlowe oraz pewna ilość platform oferujących niszowy asortyment. A także te, oferujące usługi lub towary o bardzo wąskiej specjalizacji. Powyższe wyliczenie jest również wskazówką dla ilu osób, które do nas dotarły, okazaliśmy się na tyle atrakcyjnym serwisem, aby nam zaufać i coś od nas kupić.

Mikrokonwersje, ich rodzaje i znaczenie dla całości przebiegu sprzedaży

Kupowanie w internecie to cały, wielostopniowy proces. Najpierw trzeba odnaleźć właściwy sklep w gąszczu innych. Później zapoznać się z jego ofertą, kliknąć towar, włożyć do koszyka, przejść do kasy i zapłacić. Każdy z tych etapów ma wpływ na końcowy efekt, którym jest sprzedaż (oraz dobry współczynnik wspomnianej makrokonwersji). Co ważne – jedynie pozytywny wynik każdego etapu z osobna gwarantuje nam zysk. Dlatego też w SEO pojawiło się pojęcie mikrokonwersji. Polega ono na śledzeniu pożądanych zachowań odwiedzających na każdym etapie transakcji kupna. W ujęciu marketingowym oraz w filozofii SEO konwersja jest po prostu odpowiedzią na pytanie ile osób odwiedzających nasz serwis, zachowało się w pożądany przez nas sposób. Mikrokonwersje badają więc na przykład, jaki procent przeglądających naszą ofertę kliknął produkt, umieścił go w koszyku, przeszedł do kasy i sfinalizował transakcję. Efektywna sprzedaż internetowa polega na płynnym przechodzeniu od czynności do czynności oraz podobnym wszędzie poziomie współczynnika. Jeśli na którymś etapie jego wartość spada, to znak, że trzeba go zoptymalizować.

Co niskie stopy poszczególnych mikrokonwersji mogą mówić o naszym serwisie?

W zależności od etapów, na których się pojawiają, mogą mówić bardzo wiele. Czasem o ogólnej niskiej sprzedaży decyduje jedna źle zoptymalizowana jej faza. Dla przykładu potencjalny Klient znajduje nasz sklep w wyszukiwarce za pomocą frazy opisującej produkt. Jednak po wejściu odrzuca go słaba czytelność witryny, archaiczny design oraz graficzny chaos. Takiej witrynie potencjalny klient po prostu nie zaufa. Poza tym odczuje brak szacunku. Choć statystycznie jest on unikalnym odwiedzającym, jego zarejestrowana aktywność z pewnością nie przełoży się na ewentualną transakcję. Szczególnie jeśli do tego nasza witryna jest powolna, a kluczowe przyciski są małe lub znajdują się w mało intuicyjnych miejscach. Użytkownika mogą odrzucić także ubogie lub żadne opisy artykułów oraz brak szczegółowych fotografii. Bardzo istotna jest ponadto przyjazność oraz przejrzystość koszyka kupującego. Stosunek osób, które umieszczają w nim produkty, do tych, które za nie płacą, jest jednym najważniejszych parametrów w handlowym SEO w ogóle. Wreszcie – klient może zrezygnować z zakupu, jeśli w kasie nie znajdzie preferowanego przez siebie sposobu płatności.

Optymalizacja stopnia konwersji – jej metody rodzaje i efekty

Optymalizacja sklepu internetowego obejmuje szeroki zakres działań, ciągle się rozwijający. Praktycznie każdy obszar można w sklepie internetowym stosunkowo niewielkim wysiłkiem usprawnić. A to ma zawsze przełożenie zarówno na mini- jak i makrokonwersję. Pomijając aspekty techniczne, które wymagałyby osobnego artykułu, wspomnimy te najistotniejsze osiągane treściowo. W dużym stopniu, o ile nie całkowicie, powinny one być odpowiedzią na potrzeby klienta z naszej grupy docelowej, którą powinniśmy dokładnie określić. Klienci są w stanie wiele wybaczyć, jeśli platforma oferuje im takie udogodnienia jak niskie ceny, tania i szybka wysyłka oraz wiele rodzajów i form płatności. Zaraz po nich następuje elegancki design, intuicyjne poruszanie się oraz przejrzysty proces sprzedaży. Z pewnością są to aspekty, w które warto zainwestować. Transparentność obejmuje również ludzkie opisy artykułów w sklepie oraz ich fotografie. Warto także stworzyć osobną kategorię z promocjami oraz bestsellerami. Bardzo ważne jest ponadto profesjonalne – telefoniczne, mailowe lub za pomocą komunikatora – wsparcie klienta. To podstawa handlu również w cyberprzestrzeni. Poza tym buduje naszą markę oraz reputację.

autor: Zespół Brainfactory

W Brainfactory zajmujemy się poprawianiem sklepów internetowych tak, by mogły więcej sprzedawać i przyciągać więcej kupujących. Jeśli nie jesteś zadowolony z wyników swojego sklepu, koniecznie skontaktuj się z nami i porozmawiajmy.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: