Czy dobór fraz kluczowych odpowiada za sprzedaż w sklepie internetowym?

Aktualizacja: 10 lutego 2022

Gdyby dobór fraz załatwiał problem sprzedaży to wystarczyłoby prowadzić kampanię google ads i każdy sklep by sprzedawał. Bo dzięki google ads każdy sklep w ciągu kilku godzin może znaleźć się jest na miejscu numer jeden na dowolną frazę. Oczywiście wielu właścicielu sklepów internetowych już to przetestowało i wie że to tak nie działa.

Praca nad sprzedażą w sklepie internetowym to znacznie więcej niż wybór fraz i pozycjonowanie — takie podejście jest dość archaiczne. Widoczność w wyszukiwarce to tylko część procesu sprzedaży. Sprzedaż odbywa się w samym sklepie i to w nim trzeba wykonać 75% pracy. Pozycjonowanie to nie jest zwiększanie sprzedaży.

Na ile fraz powinien się pozycjonować sklep internetowy?

Jeśli w sklepie internetowym jest np. 1000 produktów to dlaczego pozycjonuje się go na 10-20 fraz? Taki sklep powinien być widoczny w Google na co najmniej kilkaset fraz. Każdy produkt może bowiem wygenerować kilka swoich fraz.

Dlaczego zatem sklepy czasem stosują strategię pozycjonowania się na zaledwie kilka wybranych fraz kluczowych? Może się tak dziać z prostego powodu. To najprostsza do śledzenia i pokazywania osiągniętego wyniku forma współpracy. Przy czym warto zaznaczyć, że tutaj wynikiem jest przesuwanie pozycji fraz, a nie liczba wygenerowanych z takiego ruchu zakupów.

Jeśli wybierasz te kilka fraz najważniejszych do pozycjonowania w ciemno, to znaczy bez zebrania wcześniej odpowiednich historycznych danych z narzędzi analitycznych, pokazujących skuteczność ruchu pozyskiwanego na takie frazy, możesz dokonać błędnego wyboru. Co to oznacza? Jeśli postawisz na frazy kluczowe, które nie będą generować zakupów, może się okazać, że po wielu miesiącach pracy nad pozycją, ściągany ruch jest mało efektywny — ruch jest, ale nie jest to ruch trafiony, ściągnięci w ten sposób użytkownicy nie zamieniają się w klientów.

Oczywiście może być tak, że kilkanaście wybranych fraz jest dla Twojego sklepu niezwykle istotnych i wartościowych. Sklepy są różne i mają różne potrzeby. Jednak w przypadku sklepów z dużą liczbą produktów taka strategia może prowadzić — i zazwyczaj prowadzi — na manowce. Wydasz dużo zasobów (czasu, pracy i pieniędzy), a nie osiągniesz pożądanych rezultatów.

Kto zatem zna się na sprzedaży i jak ją zwiększyć w sklepie internetowym?

Żeby skutecznie zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, należy połączyć działania na kilku obszarach. Trzeba sprawdzić:

  • jaka jest aktualnie konwersja,
  • jakie problemy z użytecznością występują obecnie w danym sklepie internetowym,
  • jak działają strony na komórkach,
  • jak wyglądają na komórkach kategorie,
  • jak wyglądają strony z produktem
  • i jak zrobiony jest koszyk.

To tutaj zdobywa się transakcje: pracując z własnym sklepem i go optymalizując na wymienionych wyżej obszarach.


Ilustracja użyta w tekście: Designed by Freepik

Naśladowanie konkurencyjnych sklepów internetowych nie jest rozwiązaniem problemów ze sprzedażą

Skupienie się na własnym sklepie jest również znacznie skuteczniejsze w porównaniu do analiz działań konkurencji. Audyty i analizy konkurencji niewiele dają, zwłaszcza startującym sklepom. Prawie każdy sklep, z którym pracowałem, znacznie więcej zyskiwał, pracując nad rozwiązaniem własnych problemów oraz dalszym rozwinięciem tego co przynosiło sprzedaż. Bez dostępu do danych nie wiesz przecież, na czym Twój konkurent rzeczywiście zarabia. Nie wiesz jaki efekt mu przyniosły określone działania i czy w ogóle się opłacały. Nie wiesz także, po co w ogóle określone działania były wdrażane. To, że jakiś sklep się pozycjonuje na określone frazy to tylko poszlaka.

Bardzo często popularne frazy dają tylko większy ruch, który nie musi się wcale przekładać na zakupy. Problemy ze sprzedażą często kryją się zupełnie gdzie indziej.

Przypisane tagi: ,

Kategoria: Zwiększanie sprzedaży

Daniel Wieczorek

autor: Daniel Wieczorek

Specjalista od rozwijania sprzedaży w sklepach internetowych. Pomaga małym, rodzinnym e-commercom rozwinąć się w większe od 2008 roku. Rozkręcił już około 80 sklepów. Co 4 sklep, któremu pomaga znalazł się na liście najlepiej wypozycjonowanych sklepów w Polsce według najnowszego raportu SENUTO. Jeśli masz sklep z niskimi marżami lub oparty o dropshipping możesz liczyć na jego wsparcie.
Regularnie osiąga przyrosty sprzedaży rzędu 100-200% po roku od nawiązania współpracy. W prosty sposób, unikając branżowego slangu, przekazuje konkretną wiedzę na temat tego, co właściciel sklepu powinien zrobić, żeby zwiększyć swoje dochody.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: