Jaką wybrać branżę dla e-commerce? 7 cech, które sprzyjają sukcesowi

Często słyszę to pytanie od moich klientów i widzę je zadawane na forach internetowych poświęconych sklepom internetowy,m. Zazwyczaj porady dotyczące doboru chwytliwych pomysłów na sklep internetowy skupiają się na tym że trzeba znaleźć niszę bez konkurencji, mieć dobrą marżę na produkcie, sprzedawać coś modnego i rosnącego na rynku. Wybrać coś co nie jest jeszcze oferowane przez innych.

To idealna sytuacja, która trafia się niezwykle rzadko i zdarzy się kilku szczęściarzom. Raczej nie liczyłbym na takie okoliczności. Może nawet w chwili stawiania sklepu będzie można spełnić takie kryteria ale to się na pewno w kilka miesięcy dramatycznie zmieni.

Z moich doświadczeń wynika, że są ważne zupełnie inne czynniki które zdecydują o tym czy twój e-commerce stanie się rentowny.

Jakie czynniki decydowały o sukcesach sklepów, które się rozwijały?

Praktycznie każdy sklep którym się zajmowałem a skutecznie rósł i zaczynał przynosić dochody nie startował w niszowej branży. Każdy sprzedawał coś popularnego, nie był jedynym graczem na starcie ani nie miał super atrakcyjnych marż na produktach.


Ilustracja pochodzi z serwisu Freepik. Designed by Freepik

Jakie cechy je zatem wyróżniały?

1. Cena produktów i wartość koszyka.

Znacznie łatwiej zarobić na sklepie, który sprzedaje droższe produkty. Żeby zdobyć 300 transakcji potrzeba mniej więcej tyle samo ruchu dla różnych branż. Jednak zarobek na 300 koszykach w sklepie ze zdrową żywnością będzie wielokrotnie niższy niż w sklepie z ubraniami dla niemowląt. Ceny produktów są tam znacznie wyższe a przeciętna wartość koszyka potrafi być 5-6 razy większa.

2. Ilość asortymentu i to jak nawzajem uzupełniają się kategorie.

Im więcej kompatybilnych kategorii i produktów tym lepiej. Jest to trudne do obrobienia ale znacznie łatwiej się wtedy zdobywa ruch i transakcje. To oczywiście duże uproszczenie, jest mnóstwo sklepów opartych na droppshipingu, które nawrzucały po 20 000 produktów z hurtowni bez ładu i składu i nie będą miały ani ruchu ani transakcji z samego powodu wystawienia dużej ilości produktów.

3. Sklepy które mają największe przyrosty i największe szanse na osiągnięcie szybko rentowności działają w branżach w których jest korzystniejszy rozkład użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych w stosunku do użytkowników pochodzących z desktopa. Czyli te sklepy, których użytkownicy w większości będą pochodzili z desktopa, będą miały więcej transakcji w stosunku do wejść i wystarczy im znacznie mniej ruchu żeby zacząć zarabiać. Często wystarczy nawet 30% tego ruchu co sklepowi z branży w której 70% ruchu pochodzi z komórki.

4. Sklepy które przykładają się do kwestii użyteczności i korzystają z platform które łatwiej się pozycjonuje, przyspiesza i modyfikuje. Praca z Woocommerce jest tańsza, WordPress wyraźnie szybciej pozyskuje ruch i jest bardziej elastyczny i łatwiej go dostosowywać na bieżąco do potrzeb. Żaden sklep oparty o SAAS nie może się z tym równać. Co nie znaczy, że Saas-y są jednoznacznie złe, jak najbardziej można wybrać taki, który pozwoli na dobry start. Ewentualne problemy nie muszą pojawić się na początku.

Użyteczność i eksperci od sprzedaży są inwestycją numer jeden. Pozyskiwanie płatnego ruchu jest coraz droższe a często nie jest nawet dobrą opcją dla wielu branż. Na efekty pozycjonowania czeka się dość długo. W wielu branżach podróż na pierwszą stronę wyników wyszukiwania zajmie 3 lata. Dlatego warto żeby z ruchu który już jest w sklepie wycisnąć jak najwięcej transakcji. To może podzielić czas osiągnięcia rentowności i koszty reklam dosłownie na pół.

Tutaj trzeba wybrać ekspertów od UX dla sklepów internetowych. To nie jest po prostu użyteczność dla użyteczności. Trzeba wprowadzać to co działało i przekładało się bezpośrednio na transakcje. Nie było sztuką dla sztuki według wytycznych googla. Takie zalecenia na chłopski rozum są często biciem piany.

5. Warto wybrać branżę, która ma doskonały długi ogon. Jest mnóstwo fraz które mogą sprowadzać ruch, są w niej dobre CTRy z dalszych pozycji w Googlu. Tutaj należy korzystać z agencji wyspecjalizowanych w pozycjonowaniu sklepów internetowych. To naprawdę różni się od pozycjonowania biura rachunkowego czy SPA.

6. Są branże w których konwersja jest wyraźnie większa niż w innych e-commerce. Jeśli w sklepie z sukienkami jest to przeciętnie 0,8% to są produkty które dają przy takim samym poziomie UX sklepu nawet 5% konwersji. To wpływa na rentowność w ogromnym stopniu.

7. Zwroty, zmora sklepów z odzieżą, gdzie w zależności od jakości opisów, UX sklepu, dostępnych form wysyłki itd. Ilość zwrotów wacha się między 10 a 30%. Czyli jeśli taki sklep wygeneruje 1000 transakcji miesięcznie to możemy się spodziewać tego, że nawet 300 transakcji zakończy się zwrotem. To ogromny koszt, trzeba obsłużyć wysyłki, wykonać przelewy i pokryć koszty wysyłki. Odesłany towar trzeba sprzedać w obniżonej cenie, a jeśli korzystamy z droppshipingu nie będziemy mogli go zwrócić do hurtowni.

Tych zmiennych jest o wiele więcej, wymieniłem tylko kilka głównych, na które zwracam uwagę w pierwszej kolejności. Duże znaczenie ma też to czy sprzedaż danych produktów jest sezonowa, czy mamy własny magazyn czy sprzedaż jest oparta o droppshiping. To ile kosztują reklamy i pozyskanie koszyka it.

Na pewno ważniejsze niż wybór branży jest też wybór ekipy, która ma wspomagać rozwój sklepu, wiedza biznesowa czy na temat produktów, które się chce sprzedawać.

W mojej pracy wielokrotnie zajmowałem się sklepami, które działały w najbardziej obstawionych i trudnych kategoriach a mimo to wygrywały. Nie chodzi tylko o to co się sprzedaje ale czy robi się to lepiej niż inni. Przy czym wyżej wymienione elementy pomagają.

 

Ela Ustupska i Daniel Wieczorek

To pisaliśmy my: Ela Ustupska i Daniel WieczorekPrzez ponad 10 lat rozwijania swojej firmy, z niejednego pieca przyszło nam jeść chleb. Teraz dzielimy się swoimi doświadczeniami opisując błędy i sukcesy oraz wnioski jakie z nich wyciągnęliśmy. Staramy się unikać branżowego języka i pisać zrozumiale dla osób spoza branży marketingowej. Wyróżnia nas także to, że patrzymy na sprawy od praktycznej strony biznesowej, zwracając uwagę przede wszystkim na skutki działań i jakie mają przełożenie na zwiększanie efektywności firmy. Działamy pod szyldem Brainfactory, gdzie zajmujemy się zwiększaniem sprzedaży w firmach usługowych i sklepach internetowych. Jeśli Twoja firma ma z tym problem, skontaktuj się i umów na bezpłatną konsultację bez żadnych zobowiązań z Twojej strony!

Może zainteresują Cię także te artykuły:

Twoja firma stoi w miejscu? Masz apetyt na większą sprzedaż? Odezwij się koniecznie! Być może to właśnie koniec Twoich problemów!

Tak! Chcę więcej klientów

Chcesz podnieść sprzedaż w sklepie internetowym?

Współpracę zaczynamy od wykonania audytu użyteczności, treści na stronie i kwestii technicznych. Wnioski z audytu samodzielnie wdrożymy. Z Tobą rozmawiać będziemy o Twoim biznesie, a nie nudnych technikaliach!

Skontaktuj się, by sprawdzić jak Tobie możemy pomóc

Daniel Wieczorek, Brainfactory.pl

Daniel

tel. 515 968 206

Napisz wiadomość email info@brainfactory.pl