Jak wybrać słowa kluczowe dla sklepu internetowego?

Masz sklep internetowy i zastanawiasz się jak wybrać dobre frazy do pozycjonowania. Najczęściej wygląda to tak: robi się listę słów kluczowych dla sklepu, sortuje je według największej liczby wyszukań, dostosowuje sklep tak żeby te najważniejsze frazy były łatwiej indeksowane przez googla. Mijają tygodnie i co się dzieje? Niewiele albo i nic.

Dlaczego popularne strategie pozycjonowania sklepów internetowych się nie sprawdzają?

Jeśli chcesz wypozycjonować mały sklep internetowy, który ma mniej niż 300 transakcji miesięcznie to pozycjonowanie na najpopularniejsze frazy to przepis na porażkę.

Po pierwsze na wiele popularnych fraz startujący bądź mały sklep po prostu nie jest w stanie zdobyć pozycji. Jeśli na stronę główną większego sklepu internetowego, istniejące już 10 lat prowadzi 50 000 linków to nadrobić to jest niesamowicie trudno (np jest tak dla fraz związanych z zabawkami).

Nawet gdyby mniejszy sklep pozyskiwał 10 wartościowych! linków dziennie to przez rok zgromadzi ichzaledwie 3650. Ponad 10 razy mniej niż ma duży sklep! Nadgonienie takiej różnicy jest bardzo trudne o ile nie miemożliwe. A ty chcesz przecież zdobyć ruch do sklepu internetowego szybciej niż za dekadę.

Sklepy które są wysoko na popularne frazy kluczowe mają treści o objętości kilkudziesięciu tysięcy słów. Mają dziesiątki kategorii z opisami liczącymi ponad 1000 słów, podkreślam słów a nie znaków. Żeby je pokonać i zdobyć wyższą pozycję trzeba po prostu mieć więcej treści. Czy jesteś w stanie wyprodukować więcej treści w ciągu 3 miesięcy niż tamte sklepy w ciągu kilku lat?

Najpopularniejsze słowa kluczowe są z reguły najbardziej obstawione przez konkurencję, najtrudniej zdobyć na nie dobrą pozycję, czekać na to trzeba naprawdę długo.

Wszystko w nadziei, że przyniesie to duży ruch do sklepu. Czy trzeba załamywać ręce? Otóż nie.

Czy mniejszy sklep coś traci jeśli nie będzie walczył o topowe frazy?

W moim doświadczeniu zdecydowanie nie. Gdyby pozyskanie pierwszego miejsca na wybrane popularne frazy było samo w sobie metodą na rozwijanie sprzedaży i najlepszą strategią dla sklepu to wystarczyłby google ads. W ciagu 10 minut można być na pierwszym miejscu na dowolną frazę. Każdy kto próbował kupować pozycje w wynikach wyszukiwania wie że to tak nie działa. Dlaczego zatem nadal wszyscy uporczywie chcą robić to samo tylko pozycjonując sklep?

Wiele fraz na które pozycjonują się sklepy jest wybierane do pozycjonowania tylko dlatego że robią to inne sklepy. Często nikt w tym łańcuchu nie sprawdził czy takie frazy powodują wartościowy ruch, czyli czy przekładają się na transakcje. Bardzo często tak nie jest.

Dopiero jeśli wiesz że dana fraza powoduje transakcje oraz jaki procent wejść na daną frazę kończy się transakcją możesz stwierdzić, że warto o nią walczyć. Ślepe naśladowanie konkurencji naprawdę nie jest dobrym rozwiązaniem. Dodatkowym utrudnieniem jest to że w jednym sklepie taka fraza może rzeczywiście przynosić zakupy a w innym zupełnie nie. Pod frazą suknie wieczorowe skrywa się cała masa różnych kreacji i olbrzymi rozrzut cen.

Spójrzmy na najprostszy powód. Wiele sklepów wypada na tą samą frazę z konkretnym produktem. Odwiedzający odwiedzi kilka sklepów, szukając tego w którym ten sam produkt będzie najtańszy. Możemy więc sprowadzić do sklepu duży ruch ale nie przyniesie on tylu transakcji na ile liczyliśmy. Co gorsze jeśli nawet jakaś fraza jest atrakcyjna ale stara się o nią kilka sklepów, to zdobywając na nią pozycję podzielimy się wynikami sprzedaży z kilkoma innymi sklepami.

Drugim ważnym powodem dla którego taka strategia kończy się porażką jest to że nie pozycjonowanie sklepu który ma 6000 produktów na 20 fraz jest mało skuteczne. Jeśli w sklepie jest kilkadziesiąt kategorii i kilka tysięcy produktów. To taki sklep, jeśli jest dobrze prowadzony pod kątem SEO, będzie widoczny w wynikach wyszukiwania na co najmniej kilkaset fraz. Te najpopularniejsze, powiedzmy 10-15 fraz generuje średnio 20-30% procent wszystkich wejść. Dlaczego nie zadbać o pozostałe 70%-80? W dodatku te mniej obstawione, rzadsze i konkretniejsze frazy mają często wyraźnie większą konwersję. Wystarcza znacznie mniej wejść żeby uzyskać więcej transakcji.

Jak więc wybrać prawidłowo frazy do pozycjonowania sklepu?

To twój sklep i twoje produkty powinny być dla Ciebie źródłem fraz. Muszą one dokładnie oddawać to co sprzedajesz.

Żeby to zrobić dobrze trzeba się napracować i poświęcić temu mnóstwo czasu. Sklep to nie jest biuro rachunkowe w małej miejscowości, które można przesunąć na pierwsze miejsce poprawiając kilka podstron i dodając 3 frazy do nagłówków. Sklep można pozycjonować tylko precyzyjnie opisując produkty oraz grupując je w kategorie według łączących je cech. Jeśli masz kilkadziesiąt różnych krojów sukienek w swoim sklepie to jest to okazja żeby się pozycjonować na co najmniej kilkadziesiąt różnych, precyzyjnych fraz dotyczących tych krojów. Pozycjonowanie się na samą frazę sukienki na studniówkę nie będzie tutaj rozwiązaniem. Każdy produkt przy odpowiednim schemacie i pomyśle może być opisany tak żeby zastosować unikalną i wartościową frazę.

Zamiast śledzić konkurencję skup się na własnym sklepie. To tam jest największe pole do popisu. To pracując nad własnymi kategoriami i produktami osiągniesz najwięcej. To tutaj kryje się przyrost ruchu.

jak wybrać frazy kluczowe do sklepu internetowego
Ilustracja: Designed by Freepik

Przydatne narzędzia do wybierania fraz kluczowych dla sklepu internetowego

  • Planer słów kluczowych Google – tam dowiemy się o ilości miesięcznych wyszukiwań danej frazy, podpowie nam też pokrewne frazy, cena za kliknięcie podpowie nam jak bardzo obstawiona jest konkurencją wybrana fraza
  • AnswerThePublic – dobra narzędzie do szukanie fraz z długiego ogona do opisywania produktów
  • Ahrefs i Keyword Explorer – tutaj sprawdzimy ilości wyszukiwań dla danej frazy. Dodatkowo pomoże wybrać frazy do długiego ogona do opisów produktów.

 

Ela Ustupska i Daniel Wieczorek

To pisaliśmy my: Ela Ustupska i Daniel WieczorekPrzez ponad 10 lat rozwijania swojej firmy, z niejednego pieca przyszło nam jeść chleb. Teraz dzielimy się swoimi doświadczeniami opisując błędy i sukcesy oraz wnioski jakie z nich wyciągnęliśmy. Staramy się unikać branżowego języka i pisać zrozumiale dla osób spoza branży marketingowej. Wyróżnia nas także to, że patrzymy na sprawy od praktycznej strony biznesowej, zwracając uwagę przede wszystkim na skutki działań i jakie mają przełożenie na zwiększanie efektywności firmy. Działamy pod szyldem Brainfactory, gdzie zajmujemy się zwiększaniem sprzedaży w firmach usługowych i sklepach internetowych. Jeśli Twoja firma ma z tym problem, skontaktuj się i umów na bezpłatną konsultację bez żadnych zobowiązań z Twojej strony!

Może zainteresują Cię także te artykuły:

Twoja firma stoi w miejscu? Masz apetyt na większą sprzedaż? Odezwij się koniecznie! Być może to właśnie koniec Twoich problemów!

Tak! Chcę więcej klientów

Chcesz podnieść sprzedaż w sklepie internetowym?

Współpracę zaczynamy od wykonania audytu użyteczności, treści na stronie i kwestii technicznych. Wnioski z audytu samodzielnie wdrożymy. Z Tobą rozmawiać będziemy o Twoim biznesie, a nie nudnych technikaliach!

Skontaktuj się, by sprawdzić jak Tobie możemy pomóc

Daniel Wieczorek, Brainfactory.pl

Daniel

tel. 515 968 206

Napisz wiadomość email info@brainfactory.pl