Jak wybrać słowa kluczowe dla sklepu internetowego?

Aktualizacja: 10 lutego 2022

Masz sklep internetowy i zastanawiasz się jak wybrać dobre frazy do pozycjonowania. Najczęściej wygląda to tak: robi się listę słów kluczowych dla sklepu, sortuje je według największej liczby wyszukań, dostosowuje sklep tak żeby te najważniejsze frazy były łatwiej indeksowane przez googla. Mijają tygodnie i co się dzieje? Niewiele albo i nic.

W tym artykule o dobieraniu słów kluczowych do pozycjonowania sklepu internetowego zostały omówione następujące kwestie:

  • Dlaczego popularne strategie pozycjonowania sklepów internetowych się nie sprawdzają?
  • Po pierwsze, trudno dogonić dużych graczy, np. w zakresie zgromadzonych linków.
  • Po drugie, trudno szybko wypełnić mały sklep dużą ilością wartościowej treści.
  • Czy mniejszy sklep coś traci, jeśli nie będzie walczył o topowe frazy?
  • Dlaczego frazy mogą nie dać ci tylu zakupów, na ile liczysz?
  • Sklep z kilkoma tysiącami produktów będzie zdobywać wartościowy ruch na kilkaset fraz
  • Jak wybrać prawidłowo frazy do pozycjonowania sklepu?
  • Przydatne narzędzia do wybierania fraz kluczowych dla sklepu internetowego

Dlaczego popularne strategie pozycjonowania sklepów internetowych się nie sprawdzają?

Często podczas wstępnych rozmów z klientami pada pytanie o to, ile fraz wprowadzimy do pierwszej dziesiątki pozycji w wyszukiwarkach. “Bo ja sobie wybrałem 10 takich fraz…”. To jest strategia, która może się sprawdzić w przypadku sektora usług, ale nie dla większości sklepów internetowych. (okej, wyjątkiem może tu być np. sklep z jednym produktem).

Jeśli chcesz wypozycjonować mały sklep internetowy, który ma mniej niż 300 transakcji miesięcznie, to pozycjonowanie na najpopularniejsze frazy będzie przepisem na porażkę.

Po pierwsze, trudno dogonić dużych graczy, np. w zakresie zgromadzonych linków.

Startujący (lub mały) sklep internetowy na wiele popularnych fraz po prostu nie jest w stanie zdobyć dobrych pozycji. Jeśli na stronę główną większego sklepu internetowego, istniejącego już 10 lat, prowadzi 50 000 linków, to ma on przewagę, którą nadrobić jest niesamowicie trudno (np. jest tak dla fraz związanych z zabawkami).

Nawet gdyby mniejszy sklep pozyskiwał 10 wartościowych (!) linków dziennie, przez rok zgromadzi ich zaledwie 3650 (to dużo, ale porównujemy to z dużym sklepem). Ponad 10 razy mniej niż ma duży sklep! Nadgonienie takiej różnicy jest bardzo trudne, o ile nie niemożliwe. A celem jest przecież zdobycie ruchu do sklepu internetowego w akceptowalnym czasie.

Po drugie, trudno szybko wypełnić mały sklep dużą ilością wartościowej treści.

Sklepy, które są wysoko na popularne frazy kluczowe, mają treści o objętości kilkudziesięciu tysięcy słów. Mają dziesiątki kategorii z opisami liczącymi ponad 1000 słów — podkreślam słów, a nie znaków. Żeby je pokonać i zdobyć wyższą pozycję, trzeba po prostu mieć więcej treści. Czy jesteś w stanie wyprodukować więcej treści w ciągu 3 miesięcy, niż tamte sklepy w ciągu kilku lat?

Najpopularniejsze słowa kluczowe są z reguły najbardziej obstawione przez konkurencję i najtrudniej zdobyć na nie dobrą pozycję. Czekać na to trzeba naprawdę długo.

Czy trzeba załamywać ręce? Otóż nie.

Czy mniejszy sklep coś traci, jeśli nie będzie walczył o topowe frazy?

W moim doświadczeniu zdecydowanie nie. Gdyby pozyskanie pierwszego miejsca na wybrane, popularne frazy było samo w sobie metodą na rozwijanie sprzedaży i najlepszą strategią dla sklepu, to wystarczyłby Google Ads. W przypadku uruchomienia kampanii reklamowej można przecież bardzo szybko trafić na pierwsze miejsce na wybraną frazę. Płacimy i pstryk! Każdy, kto próbował kupować pozycje w wynikach wyszukiwania, wie jednak, że znalezienie się na pierwszych pozycjach wcale nie musi się przełożyć na sprzedaż. A topowe frazy oznaczają dużą konkurencję, a zatem wygenerują bardzo duże koszty dla kampanii.

Warto zdobywać ruch tylko na te frazy, które przekładają się na zakupy

Wiele fraz, na które pozycjonują się sklepy, jest wybierane do pozycjonowania tylko dlatego, że robią to inne sklepy. Często nikt w tym łańcuchu nie sprawdził, czy takie frazy przekładają się na wartościowy ruch, czyli czy ruch z nich pozyskany daje nam transakcje. A nie zawsze tak jest. I tu jest właśnie pies pogrzebany 😉

Dopiero jeśli wiesz, że dana fraza powoduje transakcje oraz jaki procent wejść na daną frazę kończy się transakcją, możesz oszacować czy warto o nią walczyć. Ślepe naśladowanie konkurencji naprawdę nie jest dobrym rozwiązaniem. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że w jednym sklepie taka fraza może rzeczywiście przynosić zakupy, a w innym zupełnie nie. Pod frazą “suknie wieczorowe” skrywa się cała masa różnych kreacji i olbrzymi rozrzut cen.

Dlaczego frazy mogą nie dać ci tylu zakupów, na ile liczysz?

Spójrzmy na najprostszy powód. Wiele sklepów wypada na tę samą frazę z konkretnym produktem. Odwiedzający odwiedzi kilka sklepów, szukając tego, w którym ten sam produkt będzie najtańszy. Możemy zatem sprowadzić do sklepu duży ruch, ale nie przyniesie on tylu transakcji, ilu się spodziewaliśmy. Co gorsze, jeśli nawet jakaś fraza jest atrakcyjna, ale stara się o nią kilka sklepów, to zdobywając na nią pozycję, podzielimy się wynikami sprzedaży z tymi innymi sklepami.

Sklep z kilkoma tysiącami produktów będzie zdobywać wartościowy ruch na kilkaset fraz

Drugim ważnym powodem, dla którego taka strategia kończy się porażką, jest to, że generalnie strategia pozycjonowania sklepu z 6000 produktów na 20 fraz jest po prostu mało skuteczne. Jeśli w sklepie jest kilkadziesiąt kategorii i kilka tysięcy produktów, to będzie on widoczny w wynikach wyszukiwania na co najmniej kilkaset fraz. O ile oczywiście jest dobrze prowadzony pod kątem SEO. Te najpopularniejsze 10-15 fraz generuje średnio 20-30% wszystkich wejść. Dlaczego nie zadbać o pozostałe 70%-80? W dodatku te mniej obstawione, rzadsze i konkretniejsze frazy mają często wyraźnie większą konwersję. Dzięki temu wystarcza znacznie mniej wejść, żeby uzyskać więcej transakcji.

Jak więc wybrać prawidłowo frazy do pozycjonowania sklepu?

To twój sklep i twoje produkty powinny być dla Ciebie źródłem fraz. Muszą one dokładnie oddawać to co sprzedajesz.

Żeby to zrobić dobrze, trzeba się napracować i poświęcić temu mnóstwo czasu. Sklep to nie jest biuro rachunkowe w małej miejscowości, które można przesunąć na pierwsze miejsce, poprawiając kilka podstron i dodając 3 frazy do nagłówków. Sklep należy pozycjonować przede wszystkim precyzyjnie opisując produkty, oraz grupując je w dobre kategorie według łączących je cech.

Jeśli masz kilkadziesiąt krojów sukienek w swoim sklepie, to masz okazję, żeby się pozycjonować na co najmniej kilkadziesiąt różnych, precyzyjnych fraz dotyczących tych krojów. Pozycjonowanie się na samą frazę “sukienki na studniówkę” nie będzie tutaj rozwiązaniem. Każdy produkt z tej kategorii sukienek na studniówkę przy odpowiednim schemacie i pomyśle może być opisany tak, żeby zastosować unikalną i wartościową frazę na produkt.

Zamiast śledzić konkurencję, skup się na własnym sklepie. To tam jest największe pole do popisu. To pracując nad własnymi kategoriami i produktami osiągniesz najwięcej.

jak wybrać frazy kluczowe do sklepu internetowego
Ilustracja: Designed by Freepik

Przydatne narzędzia do wybierania fraz kluczowych dla sklepu internetowego

  • Planer słów kluczowych Google – tam dowiemy się o ilości miesięcznych wyszukiwań danej frazy, podpowie nam też pokrewne frazy, cena za kliknięcie podpowie nam jak bardzo obstawiona jest konkurencją wybrana fraza
  • AnswerThePublic – dobra narzędzie do szukanie fraz z długiego ogona do opisywania produktów
  • Ahrefs i Keyword Explorer – tutaj sprawdzimy ilości wyszukiwań dla danej frazy. Dodatkowo pomoże wybrać frazy do długiego ogona do opisów produktów.

Przypisane tagi:

Kategoria: Zwiększanie sprzedaży

Daniel Wieczorek

autor: Daniel Wieczorek

Specjalista od rozwijania sprzedaży w sklepach internetowych. Pomaga małym, rodzinnym e-commercom rozwinąć się w większe od 2008 roku. Rozkręcił już około 80 sklepów. Co 4 sklep, któremu pomaga znalazł się na liście najlepiej wypozycjonowanych sklepów w Polsce według najnowszego raportu SENUTO. Jeśli masz sklep z niskimi marżami lub oparty o dropshipping możesz liczyć na jego wsparcie.
Regularnie osiąga przyrosty sprzedaży rzędu 100-200% po roku od nawiązania współpracy. W prosty sposób, unikając branżowego slangu, przekazuje konkretną wiedzę na temat tego, co właściciel sklepu powinien zrobić, żeby zwiększyć swoje dochody.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: