Jak napisać dobry opis produktu w sklepie internetowym?

opis produktu sklep internetowy

Aktualizacja: 7 kwietnia 2022

Kluczem do wyróżnienia się i przyciągnięcia do naszej witryny jest przede wszystkim trafna charakterystyka każdego wyrobu. To ona z jednej strony zapewni unikalność nazwy, z drugiej zaś trafi w potrzeby potencjalnego nabywcy.

Opis produktu, który sprzedaje: jak opisywać produkty w sklepie internetowym

Jak zbudować dobry opis produktu w sklepie internetowym? To pytanie, które stawia sobie każdy, kogo interesuje zwiększanie sprzedaży online. Niezależnie od rodzaju naszego asortymentu, z pewnością znajdą się dziesiątki sklepów proponujących podobny wybór. Kluczem do wyróżnienia się i przyciągnięcia do naszej witryny jest przede wszystkim trafna charakterystyka każdego wyrobu. To ona z jednej strony zapewni unikalność nazwy, z drugiej zaś trafi w potrzeby potencjalnego nabywcy. Stworzenie takiej charakterystyki nie należy do najłatwiejszych i zabiera trochę czasu. Jednak zadając sobie ten trud, relatywnie szybko można osiągnąć ruchowe i finansowe efekty.

1. Po co w ogóle zawracać sobie głowę opisem produktu?

Mówiąc najkrócej – żeby stworzyć na stronie sklepu duży ruch, który powinien przełożyć się na liczbę klientów oraz zyski ze sprzedaży. Aż trudno uwierzyć jak często właściciele serwisów ignorują ten temat. Oprawa graficzna i sprawnie działająca witryna to nie wszystko. Większość Twoich kontrahentów dociera do Ciebie z wyszukiwarki internetowej. Aby w ogóle zobaczyli Cię w jej wynikach, trzeba więcej niż wizualne fajerwerki. Nawet jeśli posiadasz unikalny asortyment i sprzedajesz bardzo niszowe produkty, słaba optymalizacja strony lub mało precyzyjne opisy mogą zaprowadzić Cię na odległe pozycje. Dlatego właśnie właściwa treść opisu produktu jest tak ważna. Klient wpisujący do wyszukiwarki intuicyjnie dokładną nazwę wyrobu z Twojego serwisu, może zobaczyć Twoją ofertę na samym szczycie wyników. Nie mówiąc już o tym, że znajdzie tam dokładnie tego, czego szukał. Zaoszczędzi mu to ponadto wielu żmudnych godzin przeglądania mało precyzyjnie opisanych artykułów. Chyba każdy z nas zna to uczucie. Fachowo opisany asortyment to także bardziej przyjazny sklep, do którego kontrahenci wracają.

Dobry opis produktu spełnia w sklepie internetowym dwie funkcje: ściąga ruch na stronę sklepu, a następnie przekonuje klienta do zakupu.

2. Nigdy nie polegaj na domyślnych opisach generycznych.

Nawet jeśli w Twoim sklepie znajdują się setki produktów, warto już na początku zadbać o unikalną treść dla każdego z nich. Dlaczego? Żeby się wyróżnić. Wielu sprzedających idzie w tej kwestii na łatwiznę. Wpisz do wyszukiwarki nazwę dowolnego produktu i jego producenta, a zobaczysz, w jak wielu wynikach powtarza się ona słowo w słowo. Czasem to nawet kilkanaście różnych, a jednocześnie tych samych ofert, zajmujących cały ekran monitora. Którą wybrać? Klient też nie będzie wiedział. Dlatego też nawet jeśli nie mamy wiele czasu, warto zoptymalizować nazwy chociażby najlepiej sprzedających się artykułów. A później, stopniowo zmieniać resztę. Niegłupim pomysłem jest również analiza Twojej konkurencji. Najlepiej w taki sposób, aby oferując podobny wybór, wyróżnić się na plus bardziej trafiającym do wyobraźni opisem. Pozostawianie nudnych, suchych i podstawowych informacji na temat Twojego asortymentu nie tylko stawia Cię w długim szeregu przeciętniaków na rynku. Robi także wrażenie niechlujności oraz braku dbałości o Klienta. A to zjawisko, którego jako webseller z pewnością chciałbyś uniknąć.

3. Tworząc nazwę wyrobu, postaw się w roli swego klienta i myśl tak jak on.

Każdy potencjalny nabywca Twojego asortymentu szuka w internecie produktów odpowiednio skrojonych do jego potrzeb. Twoim zadaniem jest odpowiedzieć na nie w najbardziej dopasowany sposób. Tak obmyślona, dobra nazwa produktu połączy w sobie:

  • najczęściej używane i wyszukiwane w jego przypadku słownictwo
  • indywidualną (personalną) cechę zachęcającą do kupna
  • największą możliwą dozę unikalności

Jeśli chodzi o pierwszą cechę, to warto zrobić odpowiedni research w wyszukiwarce. Ta część nazwy powinna przede wszystkim naprowadzać na właściwy produkt. Choć unikalność generalnie jest bardzo istotna, warto, aby nie wykraczała ona poza kategorię wyrobu. Internauci dużo częściej szukają t-shirtu niż koszulki. Dlatego na początku warto naprowadzić ich na nasz asortyment, startując z popularnej kategorii, a potem zawężając frazę do szukanego artykułu, dodając jego indywidualne cechy. Nie zmienia to oczywiście faktu, że w nazwach naszych produktów również koszulka powinna być obstawiona. Różnorodność wyboru i jego odmian czy wersji jest dla nazw nie mniej ważna niż ich unikalność.

4. Pisz opisy artykułów online dla człowieka (Klienta) nie dla robota (SEO Engine).

Wiele strategii i teorii pisana nazw koncentruje się na tworzeniu swoistych fraz-przynęt dla robota wyszukiwarki. Między innymi dlatego optymalizacja opisów w sklepie internetowym często obfituje w różnorakie koszmarki stylistyczne i słowne. Jeśli nawet jakimś cudem tak agresywne działania przyciągną do Twojego sklepu zainteresowanych, koślawe konstrukcje słowne w opisach produktów z pewnością szybko ich odstraszą. Nawet jeśli nie zauważą oni czytelnie topornych rozwiązań SEO, bo nie będą mieć o nich pojęcia, całość sprawi, że nabiorą oni podejrzeń. A już na pewno ocenią Twoją witrynę jako nieprofesjonalną, niewiarygodną oraz skleconą na kolanie. I obliczoną na szybki zysk. W gruncie rzeczy nikt tak naprawdę nie wie, jak działają silniki wyszukiwarek internetowych. Kierowanie się podczas tworzenia opisów produktów tylko wynikami ich pracy to podstawowy błąd. Pamiętaj, że jesteś przede wszystkim handlarzem. Sprzedajesz swój towar ludziom. Najważniejsza zasada handlu to zadowolony i powracający klient, który zostawia u Ciebie swoje pieniądze. Strategie SEO powinny być uzupełnieniem i optymalizacją handlowej etyki. Nie celem samym w sobie.

5. Ustal i podkreślaj przeznaczenie, funkcję lub misję swojego sklepu internetowego.

Oczywiste jest, że celem Twojego sklepu jest zarabianie pieniędzy w internecie. Jednak pisanie o tym w zakładce O nas nie przysporzyłoby Ci zbyt wielu klientów. Pamiętaj, że handel to usługa, Twoi kontrahenci muszą być po pierwsze traktowani z szacunkiem. Po drugie zaś – żeby zostać na stronie dłużej i przeglądać produkty, muszą być przekonani, że znajdą tutaj to, czego szukają. Dlatego właśnie warto zadać sobie trochę trudu i stworzyć opisy produktu lub kategorii, uzupełniając je o słownictwo związane z misją serwisu oraz przeznaczeniem asortymentu. Jeśli prowadzisz na przykład sklep z artykułami imprezowymi, podkreślaj, że jego celem jest dostarczanie niezapomnianych chwil oraz dobrej zabawy. To po pierwsze wzbudza zaufanie kontrahenta oraz poczucie tych samych celów. Po drugie – wzbogaca opis o pokrewne słownictwo związane z tematyką. Dobrze sprawdza się tutaj pisanie w pierwszych nagłówkach bardziej precyzyjnej i związanej z nazwą treści. Z kolei w późniejszych bardziej ogólnej, ciągle jednak bezpośrednio traktującej o danym artykule.

6. Spraw, by Twój produkt stanowił rozwiązanie jakiegoś problemu Klienta.

Do czego służy olej silnikowy, każdy przecież wie. Koń, jaki jest, każdy widzi. Prawda? Niestety takie podejście robi wrażenie lekceważącego i może zniechęcać. Tak naprawdę tylko niewielka liczba kupujących wie dokładnie, czego szuka i wpisuje do wyszukiwarki nazwę tej rzeczy, jej rozmiar lub producenta. Poza tym zazwyczaj lubimy wybierać w propozycjach i wersjach tej samej rzeczy. Większość z nas ma w głowie raczej ogólny zarys wyglądu oraz kształtu danego wyrobu. Wiemy z kolei, do czego ma być on potrzebny i jaki problem ma rozwiązywać. Wyjście naprzeciw tym oczekiwaniom to kolejny dobry sposób na promocję naszego asortymentu. Konceptualne dołączenie do opisu danego produktu listy jego najczęstszych zastosowań oraz sytuacji, w których sprawdzi się on optymalnie, będzie odpowiedzią na wiele problemów i pytań stawianych sobie przez ewentualnego klienta. Nie wspominając o tym, że znowu powiększymy liczbę słów i fraz pokrewnych. Bardzo często internauci wpisują do wyszukiwarki zwykłe pytania. Twój dobrze opisany produkt będzie w tym przypadku jedną z trafnych odpowiedzi.

Wydaje Ci się, że to dużo roboty? Możemy to zrobić za Ciebie.

7. Unikaj przesady, superlatywów i zbędnych sloganów.

Uważasz, że Twój asortyment jest naj? Podobnie myślą wszyscy inni sprzedawcy. I dokładnie tak samo próbują przekonywać o tym zainteresowanych nabywców. Nagromadzenie superlatywów w opisach artykułów sprawiło, że obecnie wszelkie tego typu sformułowania budzą podejrzenia. Wiele wskazuje też, że silniki wyszukiwarek reagują na nie automatycznym obniżaniem ratingu. Nie mówiąc o tym, że są one nachalne i nie budzą zaufania. Internet to nie targowisko, gdzie klienta nagania się przekupnym nawoływaniem. Zarówno nazwa produktu, jak i treść jego opisu nie powinny zawierać superlatywów oraz przesadnych w zachwycie określeń. Podobnie rzecz ma się z długością zdań. Powinny być one zdecydowanie krótkie oraz – przede wszystkim – pozbawione nadmiaru zbyt entuzjastycznych określeń. Klient szuka konkretnych rozwiązań, a nie przekonania o tym, że Twój artykuł nadaje się do wszystkiego, jest super trwały, niezniszczalny i tak dalej. Prosta i precyzyjna informacja o jego możliwościach jest dużo lepsza i robi bardziej profesjonalne wrażenie. Szczególnie kiedy dodatkowo zawiera ona słowa, które potencjalny Klient umieścił w swoim zapytaniu do wyszukiwarki.


Jeśli zaciekawił Cię ten artykuł, to może spodoba Ci się także: Dlaczego podkreślanie jakości produktu może zmniejszać konwersję w sklepie internetowym?

autor: Zespół Brainfactory

W Brainfactory zajmujemy się poprawianiem sklepów internetowych tak, by mogły więcej sprzedawać i przyciągać więcej kupujących. Jeśli nie jesteś zadowolony z wyników swojego sklepu, koniecznie skontaktuj się z nami i porozmawiajmy.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: