Jak wydzielić kategorie w sklepie internetowym, by wspomóc SEO i użyteczność

przepis na kategorie w sklepie internetowym

Aktualizacja: 10 lutego 2022

Podział produktów na kategorie to wcale nie taka prosta sprawa jak mogłoby się wydawać. Warto poświęcić temu tematowi nieco więcej czasy. Jeśli dobrze przemyślisz strategię takiego podziału na początku, unikniesz problemów w przyszłości. Poniżej opisuję dlaczego jest to tak ważne.

Podział na kategorie powinien być jasny i zrozumiały dla kupujących. Powinien być także użyteczny dla Ciebie jako właściciela sklepu. Pamiętaj, że sklep się rozwija. Rozważ zatem temat przyszłościowo: czy kategorie jakie tworzysz teraz będą mieć zastosowanie także wówczas gdy dodasz więcej produktów?

Kategorie jako nawigacja w sklepie internetowym

Drzewo kategorii to najważniejsza rzecz, jakiej będą szukać Twoi potencjalni klienci po wejściu do sklepu. Po drzewie kategorii będą się orientować co można w tym sklepie internetowym kupić. Ze względu na użyteczność sklepu, umieść zatem to drzewo kategorii w głównym menu. Jeśli masz dużo kategorii głównych możesz wykorzystać drzewo kategorii jako osobną nawigację i umieścić je w bocznej kolumnie w formie pionowej grupy linków. Jeśli natomiast tych głównych kategorii jest stosunkowo niewiele, utwórz z nich poziomą belkę i umieść w główce strony.

Kategorie pozwalają szybko zapoznać się z ofertą sklepu

Nazwy tych głównych kategorii są kluczowe dla szybkiego zapoznania się z Twoją ofertą. Sprawdź zatem czy rzeczywiście nazwy Twoich kategorii mówią o Twoim towarze. Nie stosuj nazw własnych (istotne przy nazwach kolekcji), bo nikt nie będzie wiedział co oznaczają. Nie stosuj ogólnikowych, wieloznacznych określeń, które można by dać zarówno do sklepu z akcesoriami dla niemowląt, jak i do sklepu z książkami. I nigdy nie zakładaj, że użytkownicy się domyślą, bo znają Twoją markę. Zrób wprost przeciwne założenie, że każdy kto wchodzi do Twojego sklepu jest tam pierwszy raz i nigdy wcześniej o tym sklepie nie słyszał.

Dodatkowo pomocne będzie założenie, że użytkownicy są osobami nowymi w temacie. To pociągnie za sobą konsekwencje w postaci wykonania bardziej precyzyjnych i objaśniających treści w sklepie. W ten sposób zwiększysz zaufanie do sklepu, wpłyniesz na pozycję w wyszukiwarce, a przede wszystkim obniżysz frustrację u osób, które pierwszy raz mają styczność z danym towarem.

Struktura kategorii w sklepie internetowym jako baza pod SEO

Podejdź do tematu z założeniem, że kolejne kategorie możesz dodać w przyszłości, ale żadnej już utworzonej nie możesz usunąć. Takie drastyczne ruchy mogą bowiem być źle odebrane przez wyszukiwarki. Z doświadczenia wiem, że usuwanie kategorii, zwłaszcza jeśli jest to zrobione na większą skalę, naprawdę źle wpływa na pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarce.

A skoro przyjmujemy zasadę „żadnego usuwania” to warto poważnie zastanowić się już na początku jakie kategorie dodajemy, by w przyszłości nam nie ciążyły.
Musisz zatem przemyśleć nazewnictwo przede wszystkim kategorii głównych. Czy produkty dodawane w przyszłości będzie można przyporządkować do nich?

Uważaj na zmiany w strukturze kategorii w sklepie internetowym

Oczywiście, to co napisałam wyżej nie oznacza, że nie można wprowadzać żadnych zmian do struktury drzewa kategorii. Jak najbardziej można kategoriami manipulować – można je przesuwać w strukturze menu, można tworzyć nowe kategorie główne, można przenosić podkategorie między kategoriami głównymi. Ale zwróć tutaj uwagę na strukturę linków – link do podkategorii nie powinien mieć w swojej strukturze linków do kategorii nadrzędnych. Jeśli ma to po przenosinach dotychczasowy link przestanie działać. Zostanie zastąpiony nowym linkiem.

I tu pojawia się problem, bo stary link zacznie wywoływać błąd 404 (strony nie znaleziono). Jeśli zatem tego typu działanie będzie konieczne, należy zadbać od razu o wykonanie tzw. przekierowań. A najlepiej po prostu zawczasu przy budowie sklepu zadbać o odpowiednią strukturę URL-i.

Opisy kategorii wpływają na pozycję w wyszukiwarce

Na pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarce ogromny wpływ ma opublikowana w nim treść. Naturalnym miejscem dla treści, oprócz oczywiście opisów produktów, są opisy kategorii. Te opisy, by były skuteczne, muszą być o czymś. Nie mogą być samym laniem wody. Jeśli jednak utworzysz bardzo ogólne kategorie, trudno będzie napisać związany z tematem tekst opisu. Struktura kategorii powinna zatem być powiązana z tym czego szukają Twoi potencjalni klienci.

Przykładowo, jeśli potworzysz kategorie typu „na stół” czy „dla mamy” to zwróć uwagę, że są to określenia bardzo ogólne i w zasadzie nic nie znaczące. Powinno się je stosować raczej jako dodatkowe określenia jakieś konkretniejszej frazy. „Na stół” może oznaczać i obrusy i sztućce. „Dla mamy” może oznaczać zarówno ubrania, jak i różnego typu akcesoria, aż po kubki z inspirującymi cytatami czy planerami czasu. Na podstawie takiej nazwy trudno się zorientować jakiego typu produkty znajdą się w danym sklepie internetowym.
To nie są frazy, na które warto się pozycjonować. Trudno będzie także przygotować do nich sensowne opisy z konkretną treścią i frazami kluczowymi.

Jak znaleźć dobre nazwy dla kategorii w sklepie internetowym

Zrób zatem śledztwo – sprawdź jak wygląda ruch na zapytania związane z produktami jakie chcesz sprzedawać. Jakiego słownictwa używają Twoi klienci, co wpisują w wyszukiwarce. Zobacz także jak nazywają się kategorie z Twojej branży w najbardziej popularnych sklepach czy platformach zakupowych. To bowiem mogą być nazwy już zapamiętane przez użytkowników, więc mogą używać podobnych szukając towaru w innych sklepach.

Podejdź do budowy drzewa kategorii jak do konstrukcji, która będzie zmienna w czasie. Którą będzie trzeba rozbudować, dodając do niej kolejne piętra i pokoje. Ale nie chcemy by okazała się katastrofą budowlaną, którą trzeba będzie w pewnym momencie rozebrać i zacząć budowę od nowa.


Ilustracja wykorzystana w poście pochodzi z serwisu Freepik. Designed by Freepik

Przypisane tagi:

Kategoria: Zwiększanie sprzedaży

Ela Ustupska

autor: Ela Ustupska

Wykształcenie dziennikarskie, karierę jednak poświęciła projektowaniu graficznemu. Obecnie w Brainfactory zajmuje się użytecznością i lubi o tym opowiadać i pisać. Oprócz tego lubi placki, no bo kto nie lubi?
Robi tak, by działało - od projektu interfejsu, przez projekt graficzny po aspekty techniczne. W swoich projektach zawsze stawia nacisk na ich skuteczność, a nie jedynie aspekty czysto wizualne. W przeszłości jedna z organizatorek eventów Women in Technology i mentorka programu Tech Leaders.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: