- Co to w ogóle jest blog?
- Czy warto poświęcać czas na tworzenie bloga dla sklepu? Przecież to sklep internetowy, a nie czytelnia
- Jak dodać bloga do swojego sklepu internetowego?
- Zdobądź autorytet i zostań ekspertem w swojej gałęzi sprzedaży. Stań się jej liderem
- Wydaje Ci się, że to dużo roboty? Możemy to zrobić za Ciebie.
- O czym i jak pisać?
- Dobre praktyki pisania postów
Główne tezy artykułu o blogach dla sklepów internetowych:
- Posiadanie bloga firmowego to oznaka profesjonalizmu i doświadczenia.
- Blog sklepu internetowego oferuje rozszerzone opisy produktów, porównania oraz dopasowanie do potrzeb klienta.
- Dobrze zintegrowany blog firmowy podnosi notowania i rating sklepu w wynikach wyszukiwania.
- Dobry blog to ciekawe i wartościowe treści, zoptymalizowane pod SEO.
- Regularność oraz terminowość publikowania postów na blogu są ważne dla utrzymania stałych czytelników.
- Blog może stać się miejscem dyskusji w komentarzach, co dostarcza dodatkowej treści pod pozycjonowanie.
Treści wielu blogerów czytają nawet miliony obserwujących. Fakt ten przyciąga do nich reklamodawców, dzięki czemu blogerzy mogą zarabiać spore sumy na odsłonach swoich postów czy nawet samych zdjęć. W świecie e-marketingu ten rodzaj reklamy uchodzi obecnie za jeden z najskuteczniejszych. Szczególnie w sytuacji, kiedy targetem są młodzi ludzie. Warto się zatem zastanowić czy da się skutecznie wykorzystać ten rodzaj sieciowego medium komunikacyjnego do promocji własnego sklepu internetowego? A jeśli tak, to co należy zrobić, aby osiągnąć wymierne i zadowalające efekty?
Co to w ogóle jest blog?
Nazwa blog jest skrótem od angielskiego pojęcia web log oznaczającego chronologicznie uporządkowany zbiór sieciowych wpisów lub komunikatów. Znana obecnie, popularna jego forma to po prostu strona internetowa, która składa się z różnorodnych i odrębnych wpisów; często podzielonych na kategorie oraz posortowanych według daty. Niewątpliwą zaletą tego medium jest możliwość komentowania poszczególnych postów przez zalogowanych (lub nie) użytkowników. Zmienia to stronę w rodzaj dyskusyjnego forum.
Oczywiście istnieje wiele rodzajów tych stron. Te najprostsze zawierają jedynie tekst oraz – od czasu do czasu – zdjęcia. Ale istnieją ponadto vlogi (wpisy to tutaj filmy), odmiany audio (z plikami dźwiękowymi), foto (zdjęcia) oraz wersje z odnośnikami linkowymi. I biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju sieci, z pewnością wkrótce przybędą kolejne. Mówimy ponadto o blogach osobistych lub kolektywnych (te drugie pisane są przez więcej niż jedną osobę). Spotkać też można wersje hobbystyczne, podróżnicze, specjalistyczne, relacyjne lub zawodowe. Właściwie może być ich tyle, ile piszących je osób. Oczywiście o atrakcyjności tej formy przekazu decyduje ciekawa tematyka oraz regularność wpisów.
Czy warto poświęcać czas na tworzenie bloga dla sklepu? Przecież to sklep internetowy, a nie czytelnia
Badania aktywności klientów internetowych platform handlowych wyraźnie odpowiadają na pytanie, czy warto posiadać bloga firmowego. Okazuje się, że dobrze ponad połowa kupujących zwraca uwagę na to czy e-serwis go posiada. Przede wszystkim jest to oznaka profesjonalizmu, doświadczenia oraz znajomości branży. Poza tym wielu klientów przed podjęciem decyzji o kupnie danego artykułu czyta właśnie blogi, oferujące rozszerzone opisy oraz porównania produktów. Częstym zabiegiem jest tutaj także dopasowanie w szerszym ujęciu danego towaru do potrzeb klienta oraz sprecyzowanie jego zastosowania. Serwis, który oferuje taką i pokrewną treść na swojej stronie, staje się dużo bardziej wiarygodny. Nie bez znaczenia jest także statystyka, zgodnie z którą mniej więcej połowa czytelników różnych blogów to także klienci sklepów internetowych. I co także bardzo istotne, posiadanie na stronie e-platformy tego rodzaju formy komunikacji daje porządnego kopniaka Twojej stronie jeśli chodzi o pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Nie przekonują Cię powyższe argumenty? Możesz być pewny, że właśnie w tej chwili Twoja konkurencja wrzuca na firmowy blog nowego posta!
Jak dodać bloga do swojego sklepu internetowego?
Nie jest to nic specjalnie trudnego. Praktycznie każdy szablon lub dostawca pozwala w ustawieniach serwisu dodać odpowiedni moduł, a także go edytować. Niektóre opcje pozwalają w tej materii na naprawdę wiele. Styl graficzny, układ elementów oraz rodzaje integracji z asortymentem i jego kategoriami to zaledwie niewielka próbka ich możliwości. Tylko od Ciebie zależy także widoczność oraz dostępność bloga firmowego. Zazwyczaj stanowi on osobną podstronę z odnośnikiem na stronie głównej sklepu. Ale zdecydowanie lepsze efekty przynosi powiązanie go tematycznie z opisami artykułów oraz ich rodzajem w formie odnośników do poszczególnych wpisów. W ten sposób klient ma możliwość zapoznania się z dodatkowymi informacjami na temat towaru, którym jest zainteresowany. Może także porównać różne jego wersje oraz poczytać o jego przeznaczeniu. Ma to znaczenie zarówno w przypadku przyjazności strony dla kupującego, jak i optymalizacji pod kątem SEO. Dobrze zintegrowany blog firmowy jest jak reprezentujący Cię fachowy doradca handlowy. Jeśli jego instalacja wydaje Ci się zbyt trudna, warto zatrudnić do tego profesjonalną firmę.
Zdobądź autorytet i zostań ekspertem w swojej gałęzi sprzedaży. Stań się jej liderem
Goły sklep internetowy nie powie Twoim klientom, że w odróżnieniu od konkurencji jesteś w danej branży obecny od dwudziestu lat. Ale jeśli przeglądający go zainteresowany gość natrafi na zbiór fachowych artykułów na temat tego, czego poszukuje, z pewnością zostanie u Ciebie dłużej i szybciej zdecyduje się na kupno. W wielu przypadkach także podzieli się tą wiedzą lub linkiem ze znajomymi. Jeśli treść Twojego bloga będzie dobrej jakości, odwiedzi go wiele osób, które będą ją chciały przeczytać. Zwiększą one w ten sposób ruch w Twojej witrynie, nawet jeśli niczego nie kupią.
Z pewnością nie ujdzie to uwadze wyszukiwarek internetowych. Jeśli wyszukiwarka zarejestruje sporo odniesień w danej tematyce do Twojego sklepu, uzna Cię za rodzaj autorytetu w tej dziedzinie. A co za tym idzie – znacząco podniesie Twoje notowania i rating. To zaś przełoży się między innymi na pozycję Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania. Jaki wpływ to wszystko ma na promocję oraz na zwiększanie sprzedaży w sklepie internetowym? Z pewnością się domyślasz.
Wydaje Ci się, że to dużo roboty? Możemy to zrobić za Ciebie.
O czym i jak pisać?
Jeśli jesteś ekspertem w kwestii asortymentu, który sprzedajesz, z pewnością do głowy przyjdą Ci dziesiątki, jeśli nie setki tematów. Jeśli nie – zawsze pozostaje możliwość zatrudnienia copywritera. Wielu z nich specjalizuje się w danych dziedzinach i na pewno żaden ciekawy temat im nie umknie. Przede wszystkim – pisz na temat swojego asortymentu ciekawie i z pasją. Dobrze jest sprawdzić w internecie, jakie problemy i pytania mają potencjalni klienci w Twojej branży. I poprzez ofertę Twojego sklepu odpowiedzieć na nie na blogu.
Poza tym warto wprowadzić pewien schemat. W pierwszej kolejności dobrze jest, aby Twoje wpisy stanowiły dość bliskie tematyczne nawiązania do produktów, które oferuje Twój sklep internetowy. Jeśli sprzedajemy na przykład wiertarki, na blogu możemy opisać ich rodzaje i podział ze względu na moc lub sposoby zasilania. Kolejnym wpisem może być bardziej ogólny artykuł na temat na przykład najczęstszych zastosowań wiertarek. Zaś następnym – o narzędziach budowlanych lub warsztatowych, w skład których one wchodzą. Dobry blog to ciekawe i cenne treści, dodatkowo odpowiednio zoptymalizowane pod SEO.
Dobre praktyki pisania postów
Choć wielu speców od optymalizacji stwierdzi inaczej, zdecydowanie najważniejsza na blogu jest jakość jego treści. Bardzo istotne jest podawanie wartościowych informacji i wyczerpywanie tematu. Zawartość, która daje poznać Twój sklep i Ciebie jako handlarza znającego się na tym, co sprzedaje, zawsze procentuje. Staraj się ponadto nie promować w artykułach swojej oferty zbyt nachalnie. Mistrzowski wpis zachęci do niej w niezauważalny sposób.
Bardzo ważna jest także regularność oraz terminowość publikowania postów.
Stali klienci szybko się do nich przyzwyczają. Kiedy nie znajdą oczekiwanej treści u Ciebie, zwrócą się do konkurencji. Niech ta część Twojej witryny stanie się specjalistyczną prasówką, a nawet swoistym branżowym periodykiem. Obserwuj nowe trendy i produkty. Pisz o nich, komentuj, wyrażaj swoją opinię. Bądź uczciwie krytyczny również wobec towarów, które oferujesz. Porównuj, dawaj wybór, proponuj pasujące alternatywy. Niech Twój blog stanie się miejscem czytania aktualności oraz ożywionej dyskusji w komentarzach. Do tego wszystkiego zaś – pamiętaj o żelaznych zasadach SEO, takich jak często używane słownictwo, poszukiwane frazy oraz wyrazy pokrewne.