10 pytań, które warto sobie zadać zanim założysz sklep internetowy. Część 1.

Aktualizacja: 10 lutego 2022

Nie wszystkie poruszone poniżej kwestie mają tę samą wagę i znaczenie. Ich ciężar będzie się także różnić między poszczególnymi sklepami. To co dla jednych będzie nic nie znaczącym detalem, dla innych może wygenerować spore koszty dodatkowe. Mały sklep będzie musiał sobie radzić inaczej niż duży dysponujący większymi środkami na działania. Dlatego odpowiedzi jakich udzielą będą inne. Ale warto przemyśleć poniższe kwestie zanim zainwestujesz swoje środki w przedsięwzięcie.

1. Jaki jest średni współczynnik konwersji w branży, którą wybierasz

Konwersja różni się między sklepami. Ubrania damskie sprzedają się inaczej niż akcesoria dla dzieci czy meble na indywidualne zamówienie. Zanim zaczniesz liczyć przyszłe zyski, zrób choćby krótki przegląd w sieci i spróbuj się dowiedzieć jakie są statystyki sprzedaży takiego typu towaru, który zamierzasz sprzedawać.
Dowiedz się także czy sprzedaż w tej branży jest sezonowa i jaki jest jej rozkład w ciągu roku.

2. Jaki jest średni procent zwrotów w sklepach z tego typu towarem

Każdy sklep internetowy musi zagwarantować kupującemu prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny. Są branże, w których takich zwrotów jest sporo. Dotyczy to na przykład ubrań czy obuwia, gdzie może być problem z dobraniem odpowiedniego rozmiaru bez możliwości wcześniejszego przymierzenia.
Zwroty wygenerują dla Ciebie problem, zwłaszcza jeśli Twój sklep będzie oparty o model dropshippingu. Co zrobisz z takim zwróconym towarem? Czy hurtownia przyjmie go z powrotem czy też zostanie u Ciebie? Czy będziesz mieć go gdzie przechowywać? Czy wystawisz go ponownie na sprzedaż? W jakiej cenie? Czy będzie to cena promocyjna? Jak poradzisz sobie z rozerwanym opakowaniem?

Zastanów się także w jaki sposób zmierzysz się z reklamacjami kupujących i jak często mogą się przydarzać. Ten temat wymaga zapoznania się zarówno z przepisami polskiego prawa, jak i rozpoznaniem tematu od strony praktycznej. W niektórych przypadkach może być Ci potrzebny rzeczoznawca, czy będziesz mieć dostęp do takiego specjalisty? Ile kosztują takie ekspertyzy? Czy może Cię wspomóc Twoja hurtownia? Czy towar będziesz mógł odesłać do producenta? Czy wadliwy towar będziesz wymieniać czy naprawiać? Kto dokona naprawy? Ile będzie Cię kosztować wymiana?

3. W jaki sposób zatowarujesz swój sklep internetowy?

Czy będziesz kupować towar z hurtowni do własnego magazynu? Czy raczej oprzesz się o model dropshippingu? Czy hurtowania, z której skorzystasz, dysponuje odpowiednio wieloma modelami? Czy jedna hurtownia wystarczy, by oferta Twojego sklepu internetowego dawała kupującym odpowiednio szeroki wybór? Jeśli chcesz kupić towar, ile przeznaczysz na to gotówki? Czy dasz radę kupić w tej kwocie odpowiednio dużo towaru? Co zrobisz jeśli ten towar, w którym zamroziłeś gotówkę, nie będzie się sprzedawać? (PS. Więcej o tym ilu produktów potrzebujesz, by sklep zaczął sprzedawać, przeczytasz tutaj)

Sprawdź także hurtownię pod kątem zagadnień poruszanych w punkcie o zwrotach i reklamacjach.

4. Po jakich cenach wystawisz towar w swoim sklepie internetowym?

W kalkulacjach musisz uwzględnić kilka aspektów. Przede wszystkim oszacuj ile chcesz zarobić docelowo. Masz już te kwotę? To teraz oszacuj ile musisz mieć transakcji w sklepie, by taki zarobek osiągnąć. Następnie wykonaj kolejne obliczenia – przyjmij, że Twoje ceny okażą się za wysokie i trzeba będzie je obniżyć. Jak teraz prezentują się te szacunki? Ile zakupów musi pojawić się w sklepie miesięcznie, by osiągnąć kwotę Twojego oczekiwanego zarobku?

W kalkulacjach przyjmij koniecznie także to, że sklep nie zacznie zarabiać od razu i czas oczekiwania na takie zarobki może wynieść kilka miesięcy. Czy dasz radę tyle czekać? Jakie masz miesięczne koszty? Ile możesz przeznaczyć na dodatkowe działania związane z rozwojem sklepu? Czy dysponujesz w ogóle takim dodatkowym budżetem? Czy ceny Twoich produktów zawierają margines pozwalający na wprowadzanie okresowych promocji? Co się stanie z Twoim zarobkiem jeśli pojawią się zwroty zakupów?

Musisz także sprawdzić jakie ceny ma Twoja konkurencja i jak Twój sklep będzie się prezentować na jej tle. Przy czym uwzględnij, że konkurencja to nie tylko inny sklep z tym samym towarem (z tymi samymi modelami), ale także sklep z towarem podobnym, z tej samej branży.

Dodatkowo, dropshipping umożliwił powstanie wielu sklepów z dokładnie tym samym towarem. Jeśli Twój sklep doświadczy tego problemu, musisz się zastanowić w jaki sposób odróżnisz się od pozostałych. Dlaczego kupujący mają zdecydować się na zakupy właśnie u Ciebie. Czy będziesz mieć tańsze produkty? A może zaoferujesz tańszą wysyłkę? Więcej metod dostawy i płatności? Czy Twój sklep będzie się prezentował jako bardziej wiarygodny?

Oczywiście powyższe kwestie nie wyczerpują tematu, ale są dobrym wstępem do zagadnienia.

5. Jaką platformę sklepową wybierzesz?

Na rynku jest wiele dostępnych opcji do wyboru. Tutaj także jednak warto temat porządnie przemyśleć. Zmiana platformy sklepowej nie jest bowiem łatwym przedsięwzięciem. Jest to oczywiście możliwe do wdrożenia, ale jest to wyzwanie logistyczne, by operację przeprowadzić bez wpływu na już osiągniętą pozycję sklepu. Na pewno temat wyboru platformy jest o wiele ważniejszy niż wybór szaty graficznej. Do wyboru masz i rozwiązania open source, i platformy typu saas. Odradzamy stanowczo tworzenie własnego oprogramowania. Takim customowym rozwiązaniom mówimy stanowcze „nie”. Jest to opcja mająca sens właściwie jedynie dla dużych podmiotów, które mają już za sobą doświadczenia w sprzedaży przez internet. Dzięki takiemu doświadczeniu są w stanie dokładnie określić czego potrzebują, a jakie opcje się w ich przypadku nie sprawdzają.

Zastanów się zatem jakie masz wymagania w stosunku do swojego sklepu i jakie potrzeby. Jakie funkcje chcesz udostępnić kupującym, a jakie będą potrzebne Tobie do sprawnego zarządzania sklepem. Zapoznaj się z dostępnymi na rynku rozwiązaniami i porównaj koszty skorzystania z nich. Pamiętaj także, że koszty związane z oprogramowaniem sklepowym, nie kończą się na postawieniu sklepu. Praca nad sklepem nigdy się nie kończy. Sklep trzeba rozwijać, aktualizować, wzbogacać o nowe funkcje. W przypadku saasów zrobi to za Ciebie operator platformy. W przypadku WordPressa czy PrestaShop, możesz to zrobić samodzielnie. Ale to będzie wymagało poświęcenia czasu na naukę. To także jest koszt. Czas ten przecież możesz poświęcić na inne aspekty związane ze sklepem.

My osobiście w Brainfactory uwielbiamy WordPressa i jego rozszerzenie Woocommerce. Jest to opcja najbardziej intuicyjna do obsługi dla klientów. Dodatkowo stosunkowo prosto, jeśli nie najprościej, jest znaleźć wsparcie techniczne w przypadku problemów (więcej na ten temat piszę jeszcze w jednym z dalszych akapitów).

Temu tematowi poświęciliśmy osobny artykuł. Zachęcam do zapoznania się z nim, jeśli stoicie Państwo przed decyzją o wyborze oprogramowania sklepowego.


Pozostałe pięć pytań znajdą Państwo w drugiej części artykułu – zapraszam tutaj.


Ilustracja użyta w tekście pochodzi z serwisu Freepik. Designed by Freepik

Przypisane tagi: , , ,

Kategoria: Zwiększanie sprzedaży

Ela Ustupska

autor: Ela Ustupska

Wykształcenie dziennikarskie, karierę jednak poświęciła projektowaniu graficznemu. Obecnie w Brainfactory zajmuje się użytecznością i lubi o tym opowiadać i pisać. Oprócz tego lubi placki, no bo kto nie lubi?
Robi tak, by działało - od projektu interfejsu, przez projekt graficzny po aspekty techniczne. W swoich projektach zawsze stawia nacisk na ich skuteczność, a nie jedynie aspekty czysto wizualne. W przeszłości jedna z organizatorek eventów Women in Technology i mentorka programu Tech Leaders.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: