- Sklep ma duże szanse na porażkę, jeśli:
- Co zrobić, żeby następne działania przyniosły efekty w postaci wzrostu sprzedaży w sklepie?
- Czy intensywna reklama może pomóc szybko rozkręcić sprzedaż?
- Kampanie w Google Ads czy Facebook Ads nie są rozwiązaniem problemu niskiej sprzedaży, zwłaszcza jeśli zlecisz je na zewnątrz
- Wiedza z danej branży przyspiesza rozwój sklepu internetowego
- Źle dobrany asortyment i mały wybór w kategoriach blokuje rozwój sklepu internetowego
- Czy kursy internetowe o prowadzeniu sklepów internetowych pomagają rozwijać sklep?
Sklep ma duże szanse na porażkę, jeśli:
- kampania reklamowa ma być ostatnią szansą i rozpaczliwą próbą rozkręcenia sklepu,
- sądzisz, że to kampania Google Ads odpowiada za wygenerowanie sprzedaży (sprzedaje sklep, Google Ads tylko ściąga ruch),
- były prowadzone już takie próby z innymi firmami i nie wyszło (wiele kampanii, które oglądałem, było w miarę poprawnie zrobionych, problemy były w samym sklepie),
- sklep ma złej jakości ruch i niską konwersję,
- sklep ma źle podpięte narzędzia analityczne i trudno ocenić co się w nim dzieje.
Co zrobić, żeby następne działania przyniosły efekty w postaci wzrostu sprzedaży w sklepie?
Aby działania zwiększające sprzedaż w sklepie internetowym były skuteczne, najpierw trzeba:
- obejrzeć dokładnie sklep, czy nie ma w nim na żadnym etapie sprzedaży problemów,
- sprawdzić jak się wyświetlają strony lądowania, jak wyglądają kategorie, strony z produktem i etapy koszyka na komórce,
- obejrzeć na które działy jest ruch największej jakości i dobra konwersja,
- zrobić testową kampanię za część budżetu, dopiero jak wyniki będą zadowalające zwiększać budżet.
Ilustracja: Designed by Dooder / Freepik
Czy intensywna reklama może pomóc szybko rozkręcić sprzedaż?
Może tak być. Ale najczęściej intensywne kampanie typu Google Ads czy Facebook Ads to sposób na szybkie zmarnowanie pieniędzy, które przecież w startującym sklepie internetowym są bardzo potrzebne i zawsze jest ich za mało.
Dlaczego się tak dzieje? Dlaczego kampanie mogą być przyczynkiem do porażki sklepu internetowego? Startujące sklepy rzadko są tak dopracowane, żeby mogły przy dużej konkurencji uzyskać zadowalający zwrot z reklamy. Będą po prostu generowały za mało transakcji względem kosztów pozyskiwania wejść. Nawet przy ponad przeciętnie dobrze zarządzanych kampaniach.
Agresywne ruszanie z reklamą to przepis na katastrofę jeśli nie wiesz, jaki powinien być wynik z jakiego budżetu, ile powinny kosztować wejścia, Jaki poziom odrzuceń jest akceptowalny i jak sprawdzać zaangażowanie odwiedzających.
Kampanie w Google Ads czy Facebook Ads nie są rozwiązaniem problemu niskiej sprzedaży, zwłaszcza jeśli zlecisz je na zewnątrz
Firma, która zajmuje się tylko reklamą, a nie zna procesu sprzedaży czy kwestii użyteczności w sklepach, nie odpowie Ci na takie pytania. Dlaczego? Bo musiałaby często powiedzieć “nie rób teraz kampanii, to pewna strata” albo “szukaj innej firmy, bo my się znamy na Google Ads, a nie na sprzedaży w sklepie”.
Dodatkowo, jeśli firma, której chcesz zlecić prowadzenie kampanii, opiera swoje zarobki na prowizji od budżetu reklamowego, to zależy jej na wydaniu całego budżetu i by ten budżet był największy. Natomiast firma, która pracuje na abonamencie stałym, oraz specjalizuje się w pracach nad sprzedażą, powie Ci, jakie problemy występują w Twoim sklepie. Taka firma może także doradzić Ci przerwanie nieskutecznych działań, żeby przesunąć budżet na te kierunki, które dają wyniki.
Wiedza z danej branży przyspiesza rozwój sklepu internetowego
Wybór branży powinien być połączony z wiedzą w danym temacie. Wybieraj taki asortyment do swojego sklepu, o którym masz przynajmniej średnio zaawansowaną wiedzę. Pomoże Ci to dobierać produkty pod potrzeby grupy docelowej, opisywać te produkty, a także odpowiadać na pytania klientów.
Źle dobrany asortyment i mały wybór w kategoriach blokuje rozwój sklepu internetowego
Wiele sklepów opartych o dropshipping upada, bo panuje w nich chaos i bałagan. Często produkty są źle pogrupowane w kategorie, jest ich za mało lub przeciwnie, za dużo. Zatem wybór dla klienta staje się bardzo trudny. Dodatkowo złe podzielenie produktów na kategorie powoduje, że klientom trudno znaleźć produkt, którego szukają (o tym jak tworzyć kategorie w sklepie internetowym przeczytasz tutaj: jak wydzielić kategorie w sklepie internetowym, by wspomóc SEO i użyteczność).
Mały i źle dobrany asortyment w sklepie internetowym przełoży się na niską efektywność kampanii reklamowych (płatnego pozyskiwania ruchu) oraz niewielką skuteczność działań pozycjonujących. Mały asortyment to także mały wybór, zatem odwiedzający, których uda się do sklepu ściągnąć, nie mają wyboru albo gubią się w sklepie.
Dodatkowo jeśli będziesz naśladować sklepy z najpopularniejszych branż, jeśli zdecydujesz się otworzyć kolejny sklep w takiej branży, już na starcie tracisz, bo tam, żeby zaistnieć trzeba mieć wszystko zrobione na najwyższym poziomie.
Czy kursy internetowe o prowadzeniu sklepów internetowych pomagają rozwijać sklep?
Jest wiele kursów z całkiem wartościową treścią. Problem z kursami jest jednak taki, że często dobre wdrożenie porad z takiego kursu wymaga doświadczenia. To jest także powodem, dla którego osoba mająca wgląd w dane z wielu różnych sklepów jest w stanie wdrażać skuteczniejsze działania. Bez porównywania z innymi sklepami oraz obserwacji danych z ich narzędzi analitycznych i wiedzy o skutkach podjętych działań, trudno umiejętnie interpretować sytuację jednego sklepu.