Jakie metody płatności warto udostępnić kupującym w sklepie internetowym. Co warto wziąć pod uwagę przy ich wyborze.

Dziś rzecz o forsie. Jedną z podstawowych rzeczy, na które zwracamy uwagę przy audycie sklepu internetowego pod kątem użyteczności, są udostępnione kupującym metody dostawy i płatności. Dziś rzecz o tych drugich.

W każdym sklepie internetowym powinno być kilka metod płatności dla kupujących do wyboru. Nie powinieneś tutaj kierować się jedynie swoją wygodą lub tym, które rozwiązanie płatnicze będzie dla Ciebie najbardziej korzystne pod kątem kosztów obsługi zamówienia. Przyznaję, takie podejście jest sensowne i kuszące. Jednak transakcja, do której nie doszło, nie przyniesie Ci żadnych zysków. Tak, kupujący może porzucić zakupy jeśli nie znajdzie odpowiadającej mu metody płatności w formularzu zamówienia.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że będzie brać pod uwagę zarówno same metody płatności, jak i oczywiście ich koszt. Dlatego nasza pierwsza wytyczna dla Ciebie: nie wprowadzaj dodatkowych opłat za metody płatności. Czasem spotykamy się w sklepach internetowych z opcją dodatkowej opłaty za pobranie lub szybki przelew elektroniczny. Rozumiem z czego wynika taka praktyka. Jednak stanowczo ją odradzam jako mogącą przyczynić się do utraty transakcji. Weź te koszty na siebie lub znajdź inny sposób, by końcowy zarobek na transakcji był podobny.

Płatność za pobraniem. Dlaczego powinieneś ją udostępnić, choć bardzo tego nie chcesz

Płatność pobraniowa to taka niewdzięczna metoda, z której sklepy chętnie rezygnują. Niestety jest to metoda bardzo popularna. Zwłaszcza dla sklepów, które dopiero zaczynają i nie mają jeszcze wyrobionej marki ani bazy klientów.

Popularność tej metody wynika po prostu z luki zaufania. Sklepy internetowe nie lubią z niej korzystać, bo podejrzewają, że znajdą się kupujący, którzy zamówią towar, a następnie go nie odbiorą z poczty. Narażą tym samym sklep na podwójny wydatek związany z wysyłką, a następnie jej odesłaniem. Jednak takie same problemy z zaufaniem mają kupujący. Oni także obawiają się transakcji, że zapłacą, a nie dostaną swoich zakupów. Lukę zaufania można zmniejszać na wiele sposobów, jest to jednak problem, z którym trzeba się zmierzyć. Pobranie to jeden ze sposobów zawalczenia z tym zjawiskiem.

Oczywiście są także inne powody wybierania pobrania przez kupujących: osobiste preferencje czy też powody logistyczne. Choć możesz starać się przekonać kupujących do wyboru przelewu, powinieneś jednak dać możliwość wyboru pobrania.

Proszę, zwróć też uwagę, że napisałam „przekonać do wyboru przelewu”, a nie „zniechęcić do pobrania”. Odradzam zdecydowanie podejście z dawaniem zaporowej ceny dla pobrania na zasadzie „chcesz to masz i się wypchaj” 😉

Szybki przelew elektroniczny, na co warto zwrócić uwagę

Kolejną metodą, którą warto udostępnić w sklepie internetowym są szybkie przelewy elektroniczne. Ta metoda wymaga podpisania umowy z operatorem takich płatności. Na polskim rynku jest kilku tego typu dostawców, np. PayU, Przelewy24, Tpay, eCard czy BlueMedia. Za każdą transakcję, która przechodzi przez taki system, sklep internetowy płaci prowizję procentową. Natomiast udostępnienie takiej metody płatności w swoim sklepie wymaga wykonania odpowiedniej integracji sklepu z operatorem, często za pomocy wtyczki udostępnionej przez operatora.

Korzystanie z operatora, który staje się pośrednikiem między sklepem a kupującym może pomóc zawalczyć z luką zaufania. Kupujący będzie mieć większe poczucie bezpieczeństwa, kiedy wspomożemy się znaną mu marką. Dodatkowo proces opłacenia zamówienia może być postrzegany jako łatwiejszy jeśli kupujący będzie mógł skorzystać z metody, którą już zna. Przy tej metodzie ma znaczenie także czas – przy szybkich przelewach kupujący szybciej dostaje informację zwrotną o przejściu płatności do sklepu, zatem może liczyć na szybszą wysyłkę swoich zakupów.

Korzystanie z usług operatorów szybkich płatności daje sklepom także dostęp do nowych metod płatności, takich jak płatności mobilne. A także do obsługi kart kredytowych, które choć nie cieszą się dużą popularnością w Polsce to jednak mogą być pożądane przez część kupujących. Tutaj także, podobnie jak przy metodzie pobraniowej, warto dać większy wybór, by nie tracić kupujących na etapie finalizowania zamówienia.

Tutaj trzeba jednak wziąć jedną sprawę pod uwagę przed dokonaniem wyboru operatora. Ta metoda pomoże nam zwiększyć zaufanie do sklepu o ile wybierzemy platformę znaną naszym użytkownikom. Zatem przed podpisaniem umowy sprawdź na ile popularna jest marka, z którą chcesz nawiązać współpracę.

A jaką metodą zapłaci klient z innego kraju?

Dodatkowy problem pojawia się kiedy w naszym sklepie zakupy robią klienci z zagranicy. W tym przypadku wspomniany w akapicie wyżej problem zaufania do nieznanej platformy płatniczej nabiera nowego wymiaru. Jeśli w sklepie internetowym dostępne są jedynie metody płatności obsługiwane przez polskich operatorów, nie będą znane klientom z zagranicy. To się przełoży na zwiększoną ilość problemów ze zrealizowaniem płatności. A także na zwiększony procent porzuceń koszyka przez takich klientów.

Pomyśl zatem o wprowadzeniu dodatkowej metody płatności, znanej globalnie. Opcji do wyboru jest kilka, ta najbardziej znana to oczywiście PayPal.

Natomiast przy wyborze operatora dla polskich klientów warto także zwrócić uwagę czy jest dostępna wersja bramki płatniczej po angielsku. Jeśli klient zagraniczny wybierze taką metodę będzie mu łatwiej zrealizować płatność.

Przy czym oczywiście nie każdy kto kupuje zza granicy nie zna języka. Zakupy mogą robić Polacy mieszkający za granicą 🙂


Ilustracja pochodzi z serwisu Freepik. Designed by Freepik

 

Ela Ustupska i Daniel Wieczorek

To pisaliśmy my: Ela Ustupska i Daniel WieczorekPrzez ponad 10 lat rozwijania swojej firmy, z niejednego pieca przyszło nam jeść chleb. Teraz dzielimy się swoimi doświadczeniami opisując błędy i sukcesy oraz wnioski jakie z nich wyciągnęliśmy. Staramy się unikać branżowego języka i pisać zrozumiale dla osób spoza branży marketingowej. Wyróżnia nas także to, że patrzymy na sprawy od praktycznej strony biznesowej, zwracając uwagę przede wszystkim na skutki działań i jakie mają przełożenie na zwiększanie efektywności firmy. Działamy pod szyldem Brainfactory, gdzie zajmujemy się zwiększaniem sprzedaży w firmach usługowych i sklepach internetowych. Jeśli Twoja firma ma z tym problem, skontaktuj się i umów na bezpłatną konsultację bez żadnych zobowiązań z Twojej strony!

Może zainteresują Cię także te artykuły:

Twoja firma stoi w miejscu? Masz apetyt na większą sprzedaż? Odezwij się koniecznie! Być może to właśnie koniec Twoich problemów!

Tak! Chcę więcej klientów

Chcesz podnieść sprzedaż w sklepie internetowym?

Współpracę zaczynamy od wykonania audytu użyteczności, treści na stronie i kwestii technicznych. Wnioski z audytu samodzielnie wdrożymy. Z Tobą rozmawiać będziemy o Twoim biznesie, a nie nudnych technikaliach!

Skontaktuj się, by sprawdzić jak Tobie możemy pomóc

Daniel Wieczorek, Brainfactory.pl

Daniel

tel. 515 968 206

Napisz wiadomość email info@brainfactory.pl