Główne tezy artykułu o dropshippingu dla sklepów internetowych:
- Sprzedaż internetowa odnotowała w ostatnich latach ogromny rozwój dzięki nowoczesnym platformom handlowym i szybkim, bezpiecznym metodą płatności, co pozwoliło na łatwiejszy dostęp do e-handlu.
- Dropshipping to model e-sprzedaży, w którym pośrednik nie ma własnego magazynu ani towaru, ale sprzedaje towary, które wysyła bezpośrednio z hurtowni.
- Zaletą dropshippingu jest brak potrzeby magazynowania towaru, niskie koszty startowe i możliwość poszerzenia oferty poprzez współpracę z wieloma hurtowniami.
- Model ten pozwala na oszczędność czasu i pieniędzy na tworzenie treści i grafik.
- Kooperacja dropshippingowa oferuje także korzyści finansowo-formalne.
- Wady dropshippingu to reklamacje i zwroty, które generują dodatkowe koszty, a także niska marża początkowo i konieczność podpisywania umowy z hurtownią.
Wiele sklepów internetowych to nierzadko prężne, jednoosobowe działalności. Niestety, jak w przypadku każdej sprzedaży, o sukcesie decyduje głównie szeroki wybór dobrego jakościowo asortymentu. Bolączką w tej kwestii od zawsze była powierzchnia lub przestrzeń do jego przechowywania. Choć platformę handlową można prowadzić nawet z domu, artykuły wymagają nierzadko dużej przestrzeni magazynowej. Zawalone ubraniami lub zabawkami mieszkania czy garaże stanowiły do niedawna codzienność w tej branży. Na szczęście całkiem niedawno pojawił się model e-sprzedaży, dający możliwość skutecznego rozwiązania tego problemu. Z jednej strony pozwala on prowadzić sklep bez własnego magazynu, a nawet towaru! Z drugiej zaś, dzięki preferencyjnym warunkom podatkowym, pozwala w bezpieczny sposób przekonać się, czy prowadzenie e-sklepu to zajęcie dla nas. A także czy jest tak opłacalne, łatwe oraz przyjemne, jak się powszechnie uważa.
Czym jest dropshipping i czym się różni od typowej sprzedaży w internecie?
Tłumacząc najkrócej, dropshipping daje Ci możliwość detalicznej sprzedaży artykułów, które widnieją w Twojej ofercie w witrynie, ale których nie posiadasz fizycznie. Do Twoich klientów trafiają one prosto z hurtowni, z którymi musisz zawrzeć wcześniej odpowiednią umowę. W tej transakcji nie jesteś w gruncie rzeczy sprzedawcą, ale pośrednikiem.
Zaletą takiego rozwiązania jest przede wszystkim brak problemu z magazynowaniem asortymentu.
A także fakt, że do startu wystarcza jedynie działająca strona internetowa oraz relatywnie mały wkład finansowy. Nie bez znaczenia jest również to, że współpraca z wieloma hurtowniami pozwala Ci w znaczący sposób poszerzyć swoją ofertę. Oszczędzasz w ten sposób czas oraz pieniądze, których możesz zarobić więcej. Prowadzisz ponadto sklep internetowy z praktycznie minimalnym wysiłkiem. Zalety te sprawiają, że z roku na rok ten model zyskuje coraz większą ilość zwolenników. Jako właściciel e-platformy możesz się bardziej skupić na jej promocji, reklamie oraz optymalizacji. Bo duża część działalności handlowej na zapleczu wykonuje się niejako sama. To dobra opcja także dla pasjonatów swego asortymentu.
Architektura modelu sprzedaży etap po etapie
Na pierwszy rzut oka sprzedaż w tym modelu nie różni się niczym od typowej e-marketingowej praktyki. Klienci wchodzą na Twoją stronę, wybierają towary i płacą za nie określoną cenę – niech będzie to 1000 złotych z kosztami przesyłki. Ty z kolei wysyłasz do danej hurtowni zamówienie o wartości 900 zł. Hurtownia oferująca usługę dropshipping wysyła towar do Twojego klienta. Zaś różnica 100 złotych to Twoja marża i jednocześnie zarobek.
Rozwiązanie to jest dobre dla wszystkich. Dla Klienta, bo w jednym miejscu ma dostęp do szerokiej oferty. Może też liczyć na zniżki lub promocje. Dla hurtowni – bo ktoś zajmuje się sprzedażą i promocją jej towaru. A także dla Ciebie – bo zarabiasz pieniądze z całkiem uczciwego procenta całej sprzedaży. Oczywiście nie ma róży bez kolców. A tymi w dropshippingu są reklamacje i zwroty. Proces ich rozpatrywania i uznawania zależy przede wszystkim od umowy, którą podpisałeś z hurtownią. Mogą one bowiem pozostawać w gestii Twojej lub jej. Niestety, zwroty i wady towaru zawsze powodują dodatkowe koszty.
Zalety i wady dropshippingu – co sprzedawać?
Również początkowy etap rozwoju sklepu internetowego w tym modelu nie różni się specjalnie od modelu klasycznego. Przede wszystkim musisz zdecydować, co chcesz sprzedawać. Choć przy pomocy tego rozwiązania możesz handlować praktycznie wszystkim, generalne dropshipping poleca się do sprzedaży asortymentu niszowego. A także bez większej konkurencji. Patrząc z perspektywy SEO – z tak zwanego długiego ogona. Ma to na celu uniknięcie dużego odsetka zwrotów lub reklamacji. Do towarów najczęściej zwracanych należą ubrania. Dlatego też ten model jest w przypadku handlowania nimi relatywnie rzadki.
Lepiej także postawić na asortyment gabarytowo niewielki. Po pierwsze – pozwala to zaoszczędzić na kosztach wysyłki. Po drugie – na przestrzeni, którą będziesz musiał poświęcić jeśli Klient zwróci wadliwy towar. Wadą takiego rozwiązania są znowu niskie prowizje i takież zarobki przy dużym nakładzie pracy. Wyższe profity pojawiają się podczas sprzedaży na przykład telewizorów lub sprzętu wielkogabarytowego. Oczywiście – dla równowagi – pojawia się tutaj ryzyko konieczności przechowywania go w przypadku reklamacji. Jak widać dropshipping, choć posiada wiele zalet, wymaga opracowania odpowiedzialnej strategii handlowej.
Jak postawić pierwsze kroki i uniknąć błędów początkującego?
Kiedy ustalisz już, co chcesz sprzedawać, kolejnym etapem będzie oczywiście stworzenie odpowiedniego sklepu internetowego. Jeśli kwestie programistyczne nie są Twoją mocną stroną, warto zdecydować się na wiele gotowych szablonów z abonamentem lub w wersji open source. Procesy tworzenia oraz rozbudowy platformy handlowej są wtedy stosunkowo łatwe. Podobnie jak integracja z hurtownią. Ponadto w zależności od wyboru rozwiązania możemy liczyć także na wtyczki optymalizujące SEO, integrację z nowoczesnymi formami płatności oraz usługami wysyłkowymi.
Bardziej zaawansowane i zazwyczaj płatne szablony pozwalają jeszcze profesjonalną obsługę nawet tysięcy transakcji każdego dnia, wsparcie techniczne, integrację z największymi graczami na rynku jak Allegro, Amazon lub eBay, a także zaawansowane zmiany każdego detalu szaty graficznej serwisu. Początkowy etap współpracy z hurtowniami oznacza zazwyczaj niewielką marżę własną. Wraz ze wzrostem ilości klienteli będziesz mógł liczyć na coraz większe rabaty i zarobki. Wiele w tej kwestii zależy od umowy, jaką z daną hurtownią podpiszesz. Warto zatem przeczytać ją dokładnie, aby już na początku nie narazić się na straty.
Współpraca z hurtownią lub hurtowniami oraz kwestie podatkowe
Kooperacja dropshippingowa ma także tę zaletę, że integracja z daną hurtownią importuje do Twojego sklepu całą jej ofertę. I to od razu z opisami, zdjęciami produktów, ich kategoriami oraz cenami. Wszystkie te dane są również automatycznie aktualizowane. Już na początku odpadają więc gigantyczne nakłady pracy i kosztów, które generuje tworzenie tych treści i grafik. To ogromna oszczędność czasu i pieniędzy, które możesz poświęcić na optymalizację serwisu.
Dropshipping to także zalety w wymiarze finansowo-formalnym. Aby założyć niewielki sklep internetowy oparty na tym modelu, nie musisz prowadzić działalności gospodarczej, ani płacić ZUS. Jeśli Twoje miesięczne zarobki nie przekraczają połowy minimalnej rocznej stawki określanej na dany rok, rejestrowanie firmy nie jest konieczne. Dla przykładu – w 2021 roku było to 1400 zł brutto. Oczywiście musisz zapłacić podatek Urzędowi Skarbowemu. To jednak duże ułatwienie na początku działalności Twojej platformy handlowej. Niestety, taki model biznesowy nie zawsze jest zachęcający dla większych i poważniejszych hurtowni. Jak w przypadku każdej działalności zarobkowej, również tutaj trzeba się zastanowić.
Podsumowując, w ciągu ostatnich kilkunastu lat sprzedaż internetowa przeżyła ogromny rozwój, dzięki czemu stała się przystępna dla każdego i źródłem atrakcyjnych zarobków. Model dropshippingu daje możliwość detalicznej sprzedaży asortymentu bez potrzeby posiadania magazynu, co jest jego główną zaletą. Niemniej jednak, aby osiągnąć sukces w tej branży, konieczne jest opracowanie odpowiedzialnej strategii handlowej i szczegółowa analiza umów z hurtowniami. Początkowy etap rozwoju sklepu internetowego w tym modelu nie różni się specjalnie od modelu klasycznego, jednakże zalety finansowo-formalne oraz oszczędność czasu i pieniędzy, związana z integracją z hurtownią stanowią istotne ułatwienia dla początkujących przedsiębiorców.
W temacie dropshippingu i rozwijania sklepu internetowego opartego o dropshipping polecamy jeszcze te teksty:
- Nieopłacalna wysyłka w dropshippingu. Ten błąd może zatopić Twoją sprzedaż.
- 10 pytań, które warto sobie zadać zanim założysz sklep internetowy. Część 2
- Najczęstsze przyczyny porażki w sklepach opartych o dropshipping
- Jak dobierać produkty do Twojego sklepu internetowego i jak Ci w tym pomoże poznanie Twoich klientów?
- Dużo czy mało produktów w sklepie internetowym? Jak je dobrać, by było dobrze?
- Ile produktów potrzebuje sklep internetowy żeby zacząć sprzedawać?