Rola i znaczenie recenzji oraz opinii klientów dla sprzedaży w sklepie internetowym

opinie klientów w sklepie internetowym

Warto sprawić, aby załączony do naszego serwisu system recenzji i ocen, zaczął pracować na naszą korzyść. Tym bardziej że – jak pokazują statystyki – jego obecność i zawartość, również mają znaczący wpływ na widoczność oraz rating naszego sklepu. A to oczywiście ma bezpośrednie przełożenie na sprzedaż.

Handel internetowy, choć szybki i wygodny, ma tę jedną zasadniczą wadę, że kupujemy w zasadzie towar, którego nie możemy dotknąć, ani wypróbować na miejscu. Sklepy internetowe starają się wychodzić naprzeciw temu brakowi, publikując jak najwierniejsze zdjęcia i opisy produktów. Stosują także przyjazną politykę zwrotów. Mimo to istnieją tacy, którym to nie wystarcza i chętnie usłyszeliby opinię, kogoś, kto dany produkt już nabył.

Okazuje się, że nawet w e-shoppingu nie można nie doceniać potęgi ludzkiej opinii. Choć nie ma ona już takiej mocy jak niegdyś, wciąż dla sporej rzeszy kupujących jest ważna lub najważniejsza. W sieci, w której nasz sklep internetowy ma przynajmniej kilkudziesięciu, a może nawet więcej, konkurentów, tego zagadnienia nie można zaniedbywać.

opinie klientów w sklepie internetowym

Główne zalety oraz korzyści płynące z posiadania systemu ocen i recenzji w sklepie internetowym

Niewątpliwie jest to system, który może przynieść korzyści wszystkim. Odwiedzający (czyli potencjalny kupujący), otrzymuje szereg wiarygodnych opinii. Opinii wyrażonych przez osoby, które pokonały już barierę niepewności, zaufały i zakupiły dany produkt. Poza tym zazwyczaj otrzymuje on także szereg dodatkowych, cennych informacji o na przykład działaniu danego wyrobu lub jego sprawdzaniu się w danej sytuacji. To dobre rozszerzenie suchych danych technicznych oraz weryfikacja zachwalanych przez producenta zalet w rzeczywistości. Z kolei sama platforma handlowa, dzięki daniu możliwości wyrażenia opinii swych kontrahentów, postrzegana jest jako profesjonalna oraz pewna jakości swego asortymentu. To niewątpliwie najkrótsza droga do zbudowania zaufania klienta. A także spora dawka motywacji do wydania pieniędzy właśnie u nas. Obsługa sklepu otrzymuje przy okazji bezcenną wiedzę na temat sprzedawanych artykułów. Wie dzięki temu co poprawić i co włączyć do swojej oferty lub czego się z niej pozbyć. Spora ilość recenzji to także kolejne frazy dotyczące produktu oraz dowód na duży ruch w sklepie. Efekt? Wyższy rating i takaż pozycja witryny.

Jak sprawić, żeby nasz sklep sprzedawał więcej dzięki wtyczce z opiniami i ocenami klienckimi

Przede wszystkim zostawianie opinii i oceny w naszym sklepie powinno być łatwe i szybkie. Służący temu przycisk oraz wyskakujące okienko winny być widoczne na stronie produktu, łatwo dostępne i banalne w obsłudze. Na tym etapie warto rozważyć rezygnację z uciążliwego procesu weryfikacji. Konieczne będzie z pewnością wysyłanie przyjaznych maili (może to być ważna część całej kampanii mailingowej) z prośbą wystawienie opinii w zamian za rabat, prezent lub indywidualną ofertę. To z jednej strony dla kupującego rodzaj przynęty. Ale z drugiej także informacja, że jego opinia jest dla sklepu ważna na tyle, że jest on w stanie coś za nią dać. Ponadto regularny newsletter to również oznaka zainteresowania klientem oraz element dbania o niego. Warto także zadbać o to, aby opinie mogli wystawiać u nas jedyni zweryfikowani klienci, najlepiej zalogowani. Dobrym pomysłem jest też publikowanie na stronie produktu podsumowania i statystyki ocen w postaci gwiazdek. Dzięki temu kupujący widzi procentowy udział poszczególnych ocen. W takim ujęciu przewaga pozytywnych zazwyczaj dezawuuje ewentualne negatywne.

Zdobądź jak najwięcej pozytywnych komentarzy, także w popularnych mediach społecznościowych

Obecnie każdy praktycznie system ocen oferuje integrację z popularnymi serwisami społecznościowymi. Jak można się domyślić, dało to nowe, ogromne wprost możliwości w kwestiach poprawy widoczności e-sklepów oraz sprzedaży. Na Facebooku, Twitterze czy Instagramie siedzimy godzinami. Zaś wystawienie za ich pomocą cennej, automatycznie uwierzytelnianej opinii, jest błyskawiczne. Sam fakt jej wyrażenia najczęściej wyświetla się dużej części znajomych, co jest bezpłatną i bardzo skuteczną reklamą. Sam system wystawiania ocen można także zoptymalizować. Możemy stworzyć w nich ranking tych najbardziej przydatnych i wyczerpujących temat oraz uszeregować całość od tych pozytywnych do negatywnych. Ciekawym pomysłem jest także ranking najlepiej ocenianych… komentarzy. Tak! To sprytny sposób, który pozwala zwiększyć widoczność zazwyczaj pozytywnych i przydatnych opinii z zachowaniem obiektywizmu oraz transparentności. Ponadto szalenie istotnym elementem tego mechanizmu są odpowiedzi sklepu na komentarze. Jakie muszą być? Przede wszystkim powinny zawierać podziękowania, odnieść się do ewentualnych uwag oraz zapraszać do kolejnych zakupów. Sekcja komentarzy i opinii pełnych entuzjazmu klientów bez odpowiedzi to po pierwsze brak profesjonalizmu, zaś po drugie – czytelny sygnał, że sklep nie interesuje się kupującym po sfinalizowaniu transakcji.

Negatywne opinie o sklepie internetowym i jak sobie z nimi radzić

Jak bardzo nie chcielibyśmy uchylić nieba naszym klientom, zawsze znajdzie się jakiś niezadowolony. Na dodatek taki, który postanowi przelać je w cyberprzestrzeń w formie negatywnego (a często również zjadliwego i złośliwego) komentarza. Choć zdarza się to stosunkowo rzadko, warto do każdego z tych przypadków podejść indywidualnie. Czasem klienci niewystarczająco dobrze czytają opisy produktów lub popełniają inne pomyłki. Te ostatnie zdarzają się również w sklepach. Dlatego też na taki komentarz zawsze należy zareagować i próbować wyjaśnić sytuację. Jeśli klient jest nieustępliwy – zaproponować (najlepiej bezpłatny) zwrot (do którego ma on prawo). Nie ma nic gorszego dla potencjalnego klienta odwiedzającego nasz sklep, jak wiszący negatywny komentarz bez żadnej reakcji. Pozwala się to domyślać, że po pierwsze opinie klientów nie są dla sklepu ważne, po drugie zaś – domyślać się, że jego właściciele w ogóle ich nie czytają. Czytający dyskusję pomiędzy niezadowolonym nabywcą oraz przedstawicielami serwisu powinni widzieć dobrą wolę tych ostatnich. Rozbrojony w ten sposób negatywny komentarz przestaje być… negatywny. Warto poprosić o jego usunięcie.

Wydaje Ci się, że to dużo roboty? Możemy to zrobić za Ciebie.

Prowadzenie solidnego i uczciwego biznesu jako klucz do dobrej marki i opinii

Wtyczki i systemy opiniowania zakupów w sklepie internetowym to potężne i przydatne narzędzia. Pamiętać jednak należy, że tylko narzędzia. To ludzie piszą komentarze i wystawiają opinie. I tutaj znowu należy odwołać się do pokrewieństw i podobieństw z handlem tradycyjnym. Warto również w internecie prowadzić po prostu sprawny, uczciwy i wychodzący naprzeciw klientowi sklep. Składa się na to oczywiście wiele czynników. Chociażby takich jak dobry asortyment, racjonalne ceny, dobra szata graficzna witryny i fachowe doradztwo. A także wygodne sposoby płacenia, przyjazna polityka zwrotów oraz szybka wysyłka. Dobrze jest także, kiedy na każdym etapie finalizowania zamówienia klient jest o nim informowany mailowo. Wiele serwisów handlowych w sieci to sklepy nastawione na szybki zysk. Warto się pozytywnie wyróżniać na ich tle. Tym bardziej że konkurencja w każdej dziedzinie handlu jest dzisiaj bardzo duża. To warsztat oraz tak zwane umiejętności miękkie, których nie da się załatwić software’owo. Nawet najbardziej zaawansowana wtyczka z systemem ocen i recenzji nie zastąpi samych recenzji, pisanych przez zadowolonych kupujących.

autor: Zespół Brainfactory

W Brainfactory zajmujemy się poprawianiem sklepów internetowych tak, by mogły więcej sprzedawać i przyciągać więcej kupujących. Jeśli nie jesteś zadowolony z wyników swojego sklepu, koniecznie skontaktuj się z nami i porozmawiajmy.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: