Akcje promocyjne jako konkurs piękności logo
Jeśli masz sklep internetowy z pewnością słyszałeś o akcji Dzień Darmowej Dostawy. Jeśli nie, w skrócie wyjaśnię: to jedna z kilku akcji promocyjnych, mających zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Organizowana i szeroko reklamowana przez zewnętrzny podmiot akcja zobowiązuje biorące w niej udział sklepy do oferowania wszystkim swoim klientom w określonym dniu darmowej dostawy wszystkich zakupów bez względu na ich wartość, wybraną metodę płatności czy wysyłki towaru. Sklepy, które zgłosiły swój udział w akcji, są wypisane na stronie organizatora i pogrupowane w odpowiednie kategorie, dzięki którym internauci mogą szybciej znaleźć sklep oferujący towary, jakimi są zainteresowani.
W praktyce spis sklepów jest galerią logo, w której znaki firmowe wszystkich sklepów z danej kategorii wyświetlone są obok siebie bez widocznego opisu czy jakiegokolwiek dodatkowego tekstu. Taki opis pojawia się dopiero po najechaniu kursorem myszy na wybrane logo. Ten opis może być nawet stosunkowo długi i dowolnie przez sklep sformułowany (zatem również dowolnie twórczy i perswazyjny), jednak aby internauta miał okazję się z tym tekstem zapoznać, musi najpierw wybrać logo Twojego sklepu. Jesteś pewien, że wybierze właśnie Twoje? Jaka jest szansa na to, ze sprawdzi opis przy Twoim logo? Czym Twoje logo przyciągnie jego uwagę? Jeśli klient nie zna żadnego z przedstawionych w galerii sklepów to czym będzie się kierować?
Jak projektuje się logo
Projektowanie logo jest dość specyficzną dziedziną designu i z pewnością zrobienie dobrego logo to nie jest zadanie łatwe. Należy spełnić szereg kryteriów, które dalece wykraczają poza potoczne rozumienie problemu w stylu „ma być ładnie i się wyróżniać”. Generalnie w procesie projektowania przymiotniki są zabójcze dla procesu twórczego. Przymiotniki mają bowiem różne znaczenie w zależności od tego, kto je interpretuje. Wiadomo przecież, że nie ładne co ładne, ale co się komu podoba. Choć zaznaczyć należy, że piękno jest obiektywne, a jego określaniem zajmuje się estetyka, będąca działem filozofii. My jednak w tych rozważaniach nie będziemy się odnosić do ustaleń estetyki.
Dobre logo wg zasad sztuki projektowania powinno być wyjątkowe, zapadające w pamięć, a jednocześnie proste i skoncentrowane na jednym elemencie. Jednocześnie musi trafnie oddawać istotę Twojej działalności i odróżniać Cię od konkurencji. Świetnie to brzmi, ale w praktyce jest niesłychanie skomplikowane do wdrożenia. Koniec końców bardzo często proces projektowania sprowadza się do zaspokojenia gustu zamawiającego i próby oddania jego wizji. Jak wspomniałam wcześniej, przymiotniki są różnie interpretowane i przytoczone wyżej zasady także będą różnie rozumiane zarówno między samymi projektantami, jak i (a może przede wszystkim) na linii projektant – klient.
Dla projektanta często proces tworzenia logo jest niczym proces tworzenia działa sztuki – to skupienie się nad formą, kształtem, kolorem. Dla klienta zaś do rangi głównego problemu urastają kwestie oddania znakiem działalności firmy (czyli to czy logo kojarzy się z branżą) oraz zaspokojenie gustów swoich znajomych (często klienci sprawdzają zaprezentowane im projekty pytając o opinię swoich znajomych). W efekcie proces projektowania przypomina przeciąganie liny i dla obu stron może się stać źródłem frustracji. Zupełnie niepotrzebnie. Po pierwsze logo nie jest wcale tak istotne jak się twierdzi. Po drugie, często zapomina się zupełnie o biznesowym, praktycznym, aspekcie całego przedsięwzięcia.
Logo nie funkcjonuje w próżni i ma różne zastosowania
Pierwsze zastrzeżenie: logo nie jest dziełem sztuki, lecz marketingowym narzędziem, za pomocą którego Ty lub Twoja firma ma osiągnąć określone cele. Lub przynajmniej ma ułatwić osiąganie pewnych celów. Być może to mało romantyczne, ale firmy zazwyczaj zakłada się w celu osiągania korzyści finansowych, a nawet jeśli stawiasz przed swoją firmą inne zadania, to także masz jakieś cele do osiągnięcia. Szeroko pojmowany marketing dostarcza Ci szeregu narzędzi i metod, które mogą być wykorzystane do realizowania tych zadań firmy. Logo jest takim właśnie narzędziem.
Często projekty znaków firmowych powstają na białej kartce i tak są prezentowane zamawiającemu: logo i nic ponadto. Tymczasem to nie jest obraz do zawieszenia na ścianie. Logo nie funkcjonuje w próżni. W praktyce zawsze będzie występować otoczone innymi elementami, czy to na wizytówce, czy ulotce, czy też stronie internetowej. Forma logo musi być dostosowana do tych kontekstów. Zatem już przy projektowaniu powinieneś zwrócić uwagę na to jak Twoje logo wpasowuje się w większą kompozycję. Zauważysz od razu, że nawet Twój odbiór się zmienia, kiedy logo pojawi się w szerszym kontekście. Łatwiej Ci będzie wówczas dokonać wyboru.
Dlatego zamawiając logo u projektanta zastanów się najpierw w jaki sposób będziesz tego logo używać. W teorii oczywiście logo powinno być przygotowane do użycia w każdej sytuacji, która tego wymaga, ale w praktyce tych sytuacji nie jest aż tak dużo. Jeśli prowadzisz sklep internetowy to będziesz najpewniej używać logo inaczej niż firma wytwarzająca tokarki. Nie będziesz mieć potrzeby robić nadruków na długopisach czy innych gadżetach reklamowych, bo i po co. Będziesz za to pojawiać się ze swoim logo na stronach takich jak Dzień Darmowej Dostawy.
Czy logo Twojego sklepu internetowego jest gotowe na Dzień Darmowej Dostawy?
Niestety nie zamieszczę tutaj screena ze strony tej akcji, ponieważ nie chcę naruszać praw do znaków firmowych zamieszczonych tam sklepów. Dlatego proszę Cię, Drogi Czytelniku, o popuszczenie wodzy fantazji i wyobrażenie sobie tego co zaraz opiszę. Na stronie akcji należy wybrać najpierw określoną kategorię, która nas interesuje i z tej kategorii chcemy zrobić zakupy. Następnie wyświetla się strona, na której obok siebie w małych prostokątach wyświetlone są logo oraz nazwy sklepów. Nic więcej. Opis sklepu i jego oferty wyświetla się dopiero po najechaniu kursorem na dane logo. Jeśli w danej kategorii jest zgłoszonych dużo sklepów internetowych to Twoje szanse na pozyskanie uwagi internauty spadają. Wśród zgłoszonych sklepów jest kilka większych marek, są także sieciówki, znane klientom z reala. One mają oczywistą przewagę. Co zatem może zrobić mały sklep? To jest właśnie ten element, który bardzo rzadko bierze się pod uwagę projektując znaki firmowe.
Jak radzić sobie w trudnym świecie biznesu będąc małą firmą czy małym sklepem internetowym kiedy wokół czeka tyle zagrożeń i pułapek… Ilustracja pochodzi z serwisu Freepik Designed by Freepik
Jeśli Twoje logo pojawi się w sąsiedztwie wielu innych logo bardzo podobnych firm, z tej samej kategorii co Ty, czy klient wybierze właśnie Twój znak? To jest przecież swoisty konkurs piękności. Na dodatek z nieznanymi regułami, bo nie wiesz kto będzie Cię oceniać i co tę osobę może zainteresować. Niemniej jednak możesz zadbać o to, by Twoje logo (lub jego forma, w której zgłosić się do takiej akcji) jasno wyrażało to co sprzedajesz. Aby to zrobić możesz do podstawowej formy logo dodać tekst – dwa, trzy słowa, które określą Twój najpopularniejszy asortyment np. „polskie swetry i sukienki” albo „elegancko do biura” czy też „szpilki i czółenka” lub „moda plus size”. Dodatkowo zastanów się jaka forma logo najbardziej odróżni się od pozostałych i ma szansę przyciągnąć wzrok. Większość innych sklepów dodała zwykłe logo na białym tle? Ty dodaj logo na kolorowym, w kontrze, zamiast czerni wybierz tło czerwone, fioletowe, zielone, dobierz kolor tak, by kontrastował z pozostałymi znakami.
A czy takie działania nie naruszają mojej marki?
Bardzo wiele ostatnio mówi się o potrzebie, czy też konieczności brandingu – tworzenia własnej marki. Osobiście bardzo mi w tym przeszkadza brak biznesowej przyziemności. Zbudowanie własnej marki to nie jest zadanie, któremu można nadać konkretny termin wykonania do końca tygodnia. Arsenał działań, na jakie mogą sobie pozwolić duże i bogate firmy, jest inny od tego w zasięgu firm małych czy dopiero startujących. Te drugie zatem muszą działań inaczej i naśladowanie dużych marek o zasięgu ogólnoświatowym może być pułapką bez wyjścia.
Pamiętaj, że ta cała marka i branding to w sumie takie trochę wciskanie kitu. To zabawa dla dużych i bogatych. Na Twój wizerunek wpływa przede wszystkim to jak obsługujesz klientów, jak szybko realizujesz zamówienia, jaki masz asortyment i czy jesteś spoko gość czy też cham i prostak (wielu takich sprzedawców można spotkać na największym polskim serwisie aukcyjnym, jeśli kiedyś korzystałeś jako klient to pewnie wiesz co mam na myśli).
Samo logo natomiast tak czy siak powinno mieć kilka form przewidzianych przez projektanta. Podstawowe (oczywiście poza tą bazą formą) to wersja na czarne czy kolorowe tło. Są także logo, które mają formę poziomą i pionową, które różnią się układem elementów, np. sygnet w wersji poziomej znajduje się obok nazwy, a w wersji pionowej powyżej nazwy i jest znacznie większy w porównaniu z wersją poziomą. Zatem można także przewidzieć (lub dorobić później) wersje do stosowania w przypadku takich akcji promocyjnych. Dlatego właśnie pisałam wyżej, że dobrze jest się zastanowić w jakim kontekście Twoje logo będzie stosowane w praktyce.
Oczywiście wszystko to oznacza, że proces projektowania staje się bardziej skomplikowany, co będzie mieć odbicie w cenie za taką usługę. Ale jeśli chcesz zamówić jakąkolwiek usługę to najlepiej wybrać tę dobrą (czytaj: nie tanią). W przeciwnym razie po prostu zapłacisz dwa razy.