Jak rozwijać sklep oferujący jeden rodzaj produktów?

jak rozwijać sklep z jednym typem produktów

Aktualizacja: 7 marca 2023

Co jednak zrobić, kiedy nasz sklep internetowy oferuje tylko jeden typ produktów lub usług? Zaś jego kategorie i podkategorie to tylko ich odmiany? Co poprawić i co zrobić, kiedy sprzedajemy na przykład gałki do mebli lub oferujemy koszenie trawników?

Główne tezy artykułu:

Główne tezy artykułu dotyczą sposobów na rozwijanie sklepu internetowego oferującego tylko jeden rodzaj produktu, przez co ma wąską specjalizację. Autor zaleca, aby zwiększyć liczbę kategorii i sposoby podziału produktów, skoncentrować się na potrzebach klientów, a nie tylko na sprzedawanych produktach, oraz przyciągnąć uwagę i przekonać klientów o wyjątkowości asortymentu i samego sklepu internetowego. Autor sugeruje wykorzystanie różnych rozwiązań, takich jak unikalne nazwy dla produktów, ciekawe opisy produktów, wideo i zdjęcia, oceny i opinie, a także prowadzenie bloga, aby wyróżnić się z tłumu konkurencyjnych sklepów internetowych. Autor podkreśla, że w e-commerce nie ma czasu na odpoczynek i zaleca, aby stale poszerzać ofertę o kolejne typy produktów.

Różnorodność to jedna z kluczowych cech dobrze zoptymalizowanego pod SEO sklepu internetowego. Właściwie dobrane pod produkty, frazy o odpowiedniej długości, jej alternatywy oraz rozwinięcia to szkielet treściowej optymalizacji serwisu. Co jednak zrobić, kiedy nasz sklep internetowy oferuje tylko jeden typ produktów lub usług? Zaś jego kategorie i podkategorie to tylko ich odmiany? Co poprawić i co zrobić, kiedy sprzedajemy na przykład gałki do mebli lub oferujemy koszenie trawników? Jak nie zgubić się w gąszczu podobnych sklepów w sieci, tych samych tytułów stron oraz nazw produktów? I jak w tym wszystkim sprawić, by wpisując tę samą, gęsto obłożoną frazę do wyszukiwarki, potencjalny kupujący trafił właśnie do nas? Jeśli nie sposób stworzyć indywidualnej i oryginalnej oferty, koniecznie trzeba wyróżnić się z tłumu. W zalewie tych samych fraz i tytułów, czy serwisów proponujących to samo, czasem drobny detal lub lepsze dopasowanie, decydują o skutecznej sprzedaży.

PORADA: rozmiar sklepu ma znaczenie. Zastanów się, jak możesz zwiększyć liczbę kategorii, bazując na tych produktach, które już masz w sklepie. Czy da się je podzielić na grupy w alternatywny sposób? Masz już podział po zastosowaniu? Może teraz dodać podział po kolorach? Po materiale? Po typie nadruku?

Określ i stwórz właściwy profil swojego klienta. Sprzedawaj rozwiązanie problemu, nie sam produkt

Wielu właścicieli sklepów internetowych już na początku popełnia duży błąd, koncentrując się na sprzedawanych produktach, a nie na potencjalnym kliencie. Asortyment oraz usługi, które sprzedajemy, muszą być odpowiedzią na klienckie zapotrzebowanie. Jeśli oferujemy jeden typ produktu, zazwyczaj o bardzo wąskiej specjalizacji, koniecznie musimy w pracy u podstaw zrobić wszystko, co możliwe. Przede wszystkim należy się zastanowić, komu przyda się to, co oferujemy. I mimo że to trudne, szukać jakiejś niszy, która nas jednak wyróżni. Nawet jednym rodzajem produktu lub usługi może być zainteresowane wiele osób z różnych grup społecznych lub zawodowych. Wyobraźmy sobie, że szukamy narzędzi elektrycznych, którymi chcemy przeprowadzić drobny remont lub naprawić coś mieszkaniu. Kiedy zaczniemy do wyszukiwarki wpisywać frazy typu narzędzia elektryczne lub poszczególne nazwy, zostaniemy zalani witrynami oferującymi możliwość zakupienia od śrubokręta do młota udarowego. Nakierowanie przez ich właścicieli choć części oferty na użytkowników domowych oraz odpowiednie jej opisanie, z pewnością zachęci nas do sprawdzenia ich oferty. A także spędzenia u nich większej ilości czasu.

Ciekawy opis każdego produktu i jego kluczowa rola w sklepie internetowym. Odpowiedz na potrzeby, zarzuć przynętę i sprzedawaj korzyści

Strona produktu i właściwa jej treść to coś, co bezpośrednio sprzedaje nasze artykuły w sklepie. Jeśli każdy nasz wyrób nazywa się tak samo, różni zaś jedynie kolorem lub kształtem, każdy z tych opisów będzie musiał być osobną opowieścią. Oczywiście podkreślającą w miarę możliwości unikalne zastosowanie wyrobu oraz indywidualną funkcję. Właśnie tutaj odpowiednio w nazwie i treści powinniśmy skupić się na odpowiadających potrzebom klienta zastosowaniach. Jeśli sprzedajemy wspomniane gałki do mebli, warto wymienić okoliczności, w których się one sprawdzą. Jeśli ustaliliśmy wcześniej profil klienta, wiemy co najmniej, że gałki wymienia się zwykle albo ze względów estetycznych, albo bo się po prostu zużyły. W opisie produktu koniecznie należy zatem uwzględnić takie ich parametry, jak trwałość oraz estetyka. Z kolei, jeśli ktoś kupuje gałki do pokoju dziecięcego, z pewnością zależy mu na naturalnych materiałach oraz nieszkodliwych farbach. Idąc powyższym tokiem myślenia – te cechy również należy podkreślić. Poza tym dobrym pomysłem jest również umieszczenie na każdej stronie produktu indywidualnej promocji lub oferty specjalnej.

Przyciągnij uwagę i przekonaj klienta o wyjątkowości swojego asortymentu oraz samego sklepu internetowego

To ważna kwestia w sytuacji gdy sprzedajemy asortyment podobny do innych, a do tego o wąskiej specjalizacji. Tutaj po prostu musimy przekonać odwiedzającego, że po pierwsze – nasz jest lepszy, po drugie – u nas kupi go najkorzystniej. Jak to zrobić? Przede wszystkim strona produktu, na którą trafi odwiedzający, musi wręcz wykrzykiwać propozycję trafionej, korzystnej i dopasowanej do niego oferty. Warto wesprzeć ją także odpowiednimi fotografiami oraz dobrze dobraną szatą graficzną. Ukazanie nawet spotykanego gdzie indziej produktu w atrakcyjnej formie przyciąga uwagę, świadczy o profesjonalizmie oraz budzi zainteresowanie. Aby je podtrzymać, trzeba po raz kolejny podkreślić korzyści, jakie płyną z kupna naszych artykułów. Może to być jakiś szczegół techniczny lub innowacja. Takie akcenty powodują, że ludzie kupują sprzęt, który często nie jest im nawet potrzebny. W sklepach z tym samym nieco monotonnym asortymentem tego typu uatrakcyjnienia mają potężną siłę. Można też w widocznym miejscu dorzucić slider z opiniami zadowolonych klientów. Wszystko to z dużym prawdopodobieństwem przekona odwiedzającego do zakupu właśnie u nas.

Unikalne nazwy dla produktów w sklepie internetowym: przełam monotonię tych samych nazw, stwórz wrażenie różnorodności

Jeśli oferujemy jeden typ produktu o tej samej, podobnej nazwie i cechach, cała reszta na stronie produktu musi dawać wrażenie różnorodności. Nie ma nic gorszego niż przeglądanie podobnych jak krople wody podstron, zawierających odmianę tego samego artykułu z dokładnie tym samym szablonem strony i takim samym opisem. Jeśli sprzedajemy te same wyroby o podobnych parametrach – dobrze jest na każdej stronie produktu pokazać te parametry w nieco inny sposób. Może to być wypunktowana lista lub tekst z pogrubieniami. A także nieco inny projekt graficzny lub porządek podstrony. Dobrze też wskazać dobre strony i korzyści, płynące z każdej cechy danego artykułu oraz w jakiego rodzaju zastosowaniach się ona sprawdza. Jeśli poszczególne produkty mimo wszystko różnią się chociażby drobnymi detalami lub posiadają unikalne cechy – koniecznie należy je podkreślić i uwydatnić. Szczególnie pod kątem klienta użytkownika, który właśnie ich szuka. Warto także użyć dodatkowych wtyczek i pisać bloga. To wszystko długi i żmudny proces. Konkurencja rzadko go sobie zadaje. Z wielkim pożytkiem dla nas.

Jeśli masz problem z nadaniem produktom unikalnych nazw, to zastanów się, dlaczego wystawiasz je osobno? One przecież muszą się czymś od siebie różnić. Inaczej nie byłyby osobnym produktem. Może jest to kolor, kształt, może materiał, z którego są zrobione, a może zastosowanie. Ale z pewnością są między nimi różnice i do nich właśnie możesz się odnieść, tworząc nazwy tych produktów.

Blog, fotografie, filmy, wtyczki z ocenami i opiniami oraz testimoniale

Jeśli nasz sklep sprzedaje mało zróżnicowany asortyment, powinniśmy wykorzystać cały dostępy wachlarz software’owych rozwiązań, które pomogą znieść efekt jednostajności oraz monotonii. A tych na szczęście nie brakuje. O dobrej jakości fotografiach już wspominaliśmy, ale ciekawym rozwiązaniem są filmy lub linki do nich. Powinny one ukazywać działanie w praktyce oraz zastosowanie produktu. Z pewnością powtarzalność naszej oferty pomogą zniwelować także przesuwające się na stronie opinie zweryfikowanych klientów oraz ich rekomendacje. To przede wszystkim nieocenione źródło dodatkowych fraz kluczowych. Ale również opisów zastosowań i funkcji, do których klienci wykorzystali nasz sprzęt, a na które sami byśmy nie wpadli. To oczywiście również dobry sposób na wzbudzenie zaufania i zainteresowania. A te w warunkach internetowej konkurencji są bezcenne. Koniecznie powinniśmy pisać także firmowego bloga. Korzystnym sposobem na wyróżnienie się z konkurencji jest fachowość oraz wiedza na temat sprzedawanego asortymentu. Sklep powinien dawać wyraźną informację, że sprzedający w nim znają się na rzeczy i od dłuższego czasu siedzą w branży.

Jeśli uda Ci się osiągnąć szczyty w wyszukiwarkach i na większość fraz związanych ze swoim asortymentem jesteś już na górze, pojawia się następne wyzwanie. Pierwszego miejsca już nie przeskoczysz. Wówczas sposobem na zwiększenie sprzedaży może okazać się rozszerzanie oferty o kolejne typy produktów. W sklepach internetowych niestety nie ma czasu na odpoczynek. Szczyt nie oznacza końca wyścigu.


Jeśli zainteresowała Cię tematyka zwiększania sprzedaży w sklepie internetowym z jednym produktem lub typem produktów to być może zainteresują Cię także te artykuły:

Kategoria: Zwiększanie sprzedaży

Zespół Brainfactory

autor: Zespół Brainfactory

W Brainfactory zajmujemy się poprawianiem sklepów internetowych tak, by mogły więcej sprzedawać i przyciągać więcej kupujących. Jeśli nie jesteś zadowolony z wyników swojego sklepu, koniecznie skontaktuj się z nami i porozmawiajmy.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: