Dropshipping, poważny model sprzedaży internetowej czy opcja dobra jedynie dla małych graczy?

Aktualizacja: 7 kwietnia 2022

Sprzedaż internetowa odnotowała w ostatnich kilkunastu latach ogromny rozwój. Przystępne software’owe platformy handlowe oraz szybkie, bezpieczne i nowoczesne metody płatności sprawiły, że handel w sieci stał się zajęciem przystępnym dla każdego. A także źródłem całkiem atrakcyjnych zarobków.

Wiele sklepów internetowych to nierzadko prężne, jednoosobowe działalności. Niestety, jak w przypadku każdej sprzedaży, o sukcesie decyduje głównie szeroki wybór dobrego jakościowo asortymentu. Bolączką w tej kwestii od zawsze była powierzchnia lub przestrzeń do jego przechowywania. Choć platformę handlową można prowadzić nawet z domu, artykuły wymagają nierzadko dużej przestrzeni magazynowej. Zawalone ubraniami lub zabawkami mieszkania czy garaże stanowiły do niedawna codzienność w tej branży. Na szczęście całkiem niedawno pojawił się model e-sprzedaży, dający możliwość skutecznego rozwiązania tego problemu. Z jednej strony pozwala on prowadzić sklep bez własnego magazynu, a nawet towaru! Z drugiej zaś, dzięki preferencyjnym warunkom podatkowym, pozwala w bezpieczny sposób przekonać się, czy prowadzenie e-sklepu to zajęcie dla nas. A także czy jest tak opłacalne, łatwe oraz przyjemne, jak się powszechnie uważa.

Dropshipping w sklepie internetowym

Czym jest dropshipping i czym się różni od typowej sprzedaży w internecie?

Tłumacząc najkrócej, dropshipping daje Ci możliwość detalicznej sprzedaży artykułów, które widnieją w Twojej ofercie w witrynie, ale których nie posiadasz fizycznie. Do Twoich klientów trafiają one prosto z hurtowni, z którymi musisz zawrzeć wcześniej odpowiednią umowę. W tej transakcji nie jesteś w gruncie rzeczy sprzedawcą, ale pośrednikiem.

Zaletą takiego rozwiązania jest przede wszystkim brak problemu z magazynowaniem asortymentu.

A także fakt, że do startu wystarcza jedynie działająca strona internetowa oraz relatywnie mały wkład finansowy. Nie bez znaczenia jest również to, że współpraca z wieloma hurtowniami pozwala Ci w znaczący sposób poszerzyć swoją ofertę. Oszczędzasz w ten sposób czas oraz pieniądze, których możesz zarobić więcej. Prowadzisz ponadto sklep internetowy z praktycznie minimalnym wysiłkiem. Zalety te sprawiają, że z roku na rok ten model zyskuje coraz większą ilość zwolenników. Jako właściciel e-platformy możesz się bardziej skupić na jej promocji, reklamie oraz optymalizacji. Bo duża część działalności handlowej na zapleczu wykonuje się niejako sama. To dobra opcja także dla pasjonatów swego asortymentu.

Architektura modelu sprzedaży etap po etapie

Na pierwszy rzut oka sprzedaż w tym modelu nie różni się niczym od typowej e-marketingowej praktyki. Klienci wchodzą na Twoją stronę, wybierają towary i płacą za nie określoną cenę – niech będzie to 1000 złotych z kosztami przesyłki. Ty z kolei wysyłasz do danej hurtowni zamówienie o wartości 900 zł. Hurtownia oferująca usługę dropshipping wysyła towar do Twojego klienta. Zaś różnica 100 złotych to Twoja marża i jednocześnie zarobek.

Rozwiązanie to jest dobre dla wszystkich. Dla Klienta, bo w jednym miejscu ma dostęp do szerokiej oferty. Może też liczyć na zniżki lub promocje. Dla hurtowni – bo ktoś zajmuje się sprzedażą i promocją jej towaru. A także dla Ciebie – bo zarabiasz pieniądze z całkiem uczciwego procenta całej sprzedaży. Oczywiście nie ma róży bez kolców. A tymi w dropshippingu są reklamacje i zwroty. Proces ich rozpatrywania i uznawania zależy przede wszystkim od umowy, którą podpisałeś z hurtownią. Mogą one bowiem pozostawać w gestii Twojej lub jej. Niestety, zwroty i wady towaru zawsze powodują dodatkowe koszty.

Zalety i wady dropshippingu – co sprzedawać?

Również początkowy etap rozwoju sklepu internetowego w tym modelu nie różni się specjalnie od modelu klasycznego. Przede wszystkim musisz zdecydować, co chcesz sprzedawać. Choć przy pomocy tego rozwiązania możesz handlować praktycznie wszystkim, generalne dropshipping poleca się do sprzedaży asortymentu niszowego. A także bez większej konkurencji. Patrząc z perspektywy SEO – z tak zwanego długiego ogona. Ma to na celu uniknięcie dużego odsetka zwrotów lub reklamacji. Do towarów najczęściej zwracanych należą ubrania. Dlatego też ten model jest w przypadku handlowania nimi relatywnie rzadki.

Lepiej także postawić na asortyment gabarytowo niewielki. Po pierwsze – pozwala to zaoszczędzić na kosztach wysyłki. Po drugie – na przestrzeni, którą będziesz musiał poświęcić jeśli Klient zwróci wadliwy towar. Wadą takiego rozwiązania są znowu niskie prowizje i takież zarobki przy dużym nakładzie pracy. Wyższe profity pojawiają się podczas sprzedaży na przykład telewizorów lub sprzętu wielkogabarytowego. Oczywiście – dla równowagi – pojawia się tutaj ryzyko konieczności przechowywania go w przypadku reklamacji. Jak widać dropshipping, choć posiada wiele zalet, wymaga opracowania odpowiedzialnej strategii handlowej.

Jak postawić pierwsze kroki i uniknąć błędów początkującego?

Kiedy ustalisz już, co chcesz sprzedawać, kolejnym etapem będzie oczywiście stworzenie odpowiedniego sklepu internetowego. Jeśli kwestie programistyczne nie są Twoją mocną stroną, warto zdecydować się na wiele gotowych szablonów z abonamentem lub w wersji open source. Procesy tworzenia oraz rozbudowy platformy handlowej są wtedy stosunkowo łatwe. Podobnie jak integracja z hurtownią. Ponadto w zależności od wyboru rozwiązania możemy liczyć także na wtyczki optymalizujące SEO, integrację z nowoczesnymi formami płatności oraz usługami wysyłkowymi.

Bardziej zaawansowane i zazwyczaj płatne szablony pozwalają jeszcze profesjonalną obsługę nawet tysięcy transakcji każdego dnia, wsparcie techniczne, integrację z największymi graczami na rynku jak Allegro, Amazon lub eBay, a także zaawansowane zmiany każdego detalu szaty graficznej serwisu. Początkowy etap współpracy z hurtowniami oznacza zazwyczaj niewielką marżę własną. Wraz ze wzrostem ilości klienteli będziesz mógł liczyć na coraz większe rabaty i zarobki. Wiele w tej kwestii zależy od umowy, jaką z daną hurtownią podpiszesz. Warto zatem przeczytać ją dokładnie, aby już na początku nie narazić się na straty.

Współpraca z hurtownią lub hurtowniami oraz kwestie podatkowe

Kooperacja dropshippingowa ma także tę zaletę, że integracja z daną hurtownią importuje do Twojego sklepu całą jej ofertę. I to od razu z opisami, zdjęciami produktów, ich kategoriami oraz cenami. Wszystkie te dane są również automatycznie aktualizowane. Już na początku odpadają więc gigantyczne nakłady pracy i kosztów, które generuje tworzenie tych treści i grafik. To ogromna oszczędność czasu i pieniędzy, które możesz poświęcić na optymalizację serwisu.

Dropshipping to także zalety w wymiarze finansowo-formalnym. Aby założyć niewielki sklep internetowy oparty na tym modelu, nie musisz prowadzić działalności gospodarczej, ani płacić ZUS. Jeśli Twoje miesięczne zarobki nie przekraczają połowy minimalnej rocznej stawki określanej na dany rok, rejestrowanie firmy nie jest konieczne. Dla przykładu – w 2021 roku było to 1400 zł brutto. Oczywiście musisz zapłacić podatek Urzędowi Skarbowemu. To jednak duże ułatwienie na początku działalności Twojej platformy handlowej. Niestety, taki model biznesowy nie zawsze jest zachęcający dla większych i poważniejszych hurtowni. Jak w przypadku każdej działalności zarobkowej, również tutaj trzeba się zastanowić.

autor: Zespół Brainfactory

W Brainfactory zajmujemy się poprawianiem sklepów internetowych tak, by mogły więcej sprzedawać i przyciągać więcej kupujących. Jeśli nie jesteś zadowolony z wyników swojego sklepu, koniecznie skontaktuj się z nami i porozmawiajmy.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: