Podział na kategorie powinien być jasny i zrozumiały dla kupujących. Powinien być także użyteczny dla Ciebie jako właściciela sklepu. Pamiętaj, że sklep się rozwija. Rozważ zatem temat przyszłościowo: czy kategorie jakie tworzysz teraz będą mieć zastosowanie także wówczas gdy dodasz więcej produktów?
- Kategorie jako nawigacja w sklepie internetowym
- Kategorie pozwalają szybko zapoznać się z ofertą sklepu
- Struktura kategorii w sklepie internetowym jako baza pod SEO
- Uważaj na zmiany w strukturze kategorii w sklepie internetowym
- Opisy kategorii wpływają na pozycję w wyszukiwarce
- Jak znaleźć dobre nazwy dla kategorii w sklepie internetowym
Kategorie jako nawigacja w sklepie internetowym
Drzewo kategorii to najważniejsza rzecz, jakiej będą szukać Twoi potencjalni klienci po wejściu do sklepu. Po drzewie kategorii będą się orientować co można w tym sklepie internetowym kupić. Ze względu na użyteczność sklepu, umieść zatem to drzewo kategorii w głównym menu. Jeśli masz dużo kategorii głównych możesz wykorzystać drzewo kategorii jako osobną nawigację i umieścić je w bocznej kolumnie w formie pionowej grupy linków. Jeśli natomiast tych głównych kategorii jest stosunkowo niewiele, utwórz z nich poziomą belkę i umieść w główce strony.
Kategorie pozwalają szybko zapoznać się z ofertą sklepu
Nazwy tych głównych kategorii są kluczowe dla szybkiego zapoznania się z Twoją ofertą. Sprawdź zatem czy rzeczywiście nazwy Twoich kategorii mówią o Twoim towarze. Nie stosuj nazw własnych (istotne przy nazwach kolekcji), bo nikt nie będzie wiedział co oznaczają. Nie stosuj ogólnikowych, wieloznacznych określeń, które można by dać zarówno do sklepu z akcesoriami dla niemowląt, jak i do sklepu z książkami. I nigdy nie zakładaj, że użytkownicy się domyślą, bo znają Twoją markę. Zrób wprost przeciwne założenie, że każdy kto wchodzi do Twojego sklepu jest tam pierwszy raz i nigdy wcześniej o tym sklepie nie słyszał.
Dodatkowo pomocne będzie założenie, że użytkownicy są osobami nowymi w temacie. To pociągnie za sobą konsekwencje w postaci wykonania bardziej precyzyjnych i objaśniających treści w sklepie. W ten sposób zwiększysz zaufanie do sklepu, wpłyniesz na pozycję w wyszukiwarce, a przede wszystkim obniżysz frustrację u osób, które pierwszy raz mają styczność z danym towarem.
Struktura kategorii w sklepie internetowym jako baza pod SEO
Podejdź do tematu z założeniem, że kolejne kategorie możesz dodać w przyszłości, ale żadnej już utworzonej nie możesz usunąć. Takie drastyczne ruchy mogą bowiem być źle odebrane przez wyszukiwarki. Z doświadczenia wiem, że usuwanie kategorii, zwłaszcza jeśli jest to zrobione na większą skalę, naprawdę źle wpływa na pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarce.
A skoro przyjmujemy zasadę „żadnego usuwania” to warto poważnie zastanowić się już na początku jakie kategorie dodajemy, by w przyszłości nam nie ciążyły.
Musisz zatem przemyśleć nazewnictwo przede wszystkim kategorii głównych. Czy produkty dodawane w przyszłości będzie można przyporządkować do nich?
Uważaj na zmiany w strukturze kategorii w sklepie internetowym
Oczywiście, to co napisałam wyżej nie oznacza, że nie można wprowadzać żadnych zmian do struktury drzewa kategorii. Jak najbardziej można kategoriami manipulować – można je przesuwać w strukturze menu, można tworzyć nowe kategorie główne, można przenosić podkategorie między kategoriami głównymi. Ale zwróć tutaj uwagę na strukturę linków – link do podkategorii nie powinien mieć w swojej strukturze linków do kategorii nadrzędnych. Jeśli ma to po przenosinach dotychczasowy link przestanie działać. Zostanie zastąpiony nowym linkiem.
I tu pojawia się problem, bo stary link zacznie wywoływać błąd 404 (strony nie znaleziono). Jeśli zatem tego typu działanie będzie konieczne, należy zadbać od razu o wykonanie tzw. przekierowań. A najlepiej po prostu zawczasu przy budowie sklepu zadbać o odpowiednią strukturę URL-i.
Opisy kategorii wpływają na pozycję w wyszukiwarce
Na pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarce ogromny wpływ ma opublikowana w nim treść. Naturalnym miejscem dla treści, oprócz oczywiście opisów produktów, są opisy kategorii. Te opisy, by były skuteczne, muszą być o czymś. Nie mogą być samym laniem wody. Jeśli jednak utworzysz bardzo ogólne kategorie, trudno będzie napisać związany z tematem tekst opisu. Struktura kategorii powinna zatem być powiązana z tym czego szukają Twoi potencjalni klienci.
Przykładowo, jeśli potworzysz kategorie typu „na stół” czy „dla mamy” to zwróć uwagę, że są to określenia bardzo ogólne i w zasadzie nic nie znaczące. Powinno się je stosować raczej jako dodatkowe określenia jakieś konkretniejszej frazy. „Na stół” może oznaczać i obrusy i sztućce. „Dla mamy” może oznaczać zarówno ubrania, jak i różnego typu akcesoria, aż po kubki z inspirującymi cytatami czy planerami czasu. Na podstawie takiej nazwy trudno się zorientować jakiego typu produkty znajdą się w danym sklepie internetowym.
To nie są frazy, na które warto się pozycjonować. Trudno będzie także przygotować do nich sensowne opisy z konkretną treścią i frazami kluczowymi.
Jak znaleźć dobre nazwy dla kategorii w sklepie internetowym
Zrób zatem śledztwo – sprawdź jak wygląda ruch na zapytania związane z produktami jakie chcesz sprzedawać. Jakiego słownictwa używają Twoi klienci, co wpisują w wyszukiwarce. Zobacz także jak nazywają się kategorie z Twojej branży w najbardziej popularnych sklepach czy platformach zakupowych. To bowiem mogą być nazwy już zapamiętane przez użytkowników, więc mogą używać podobnych szukając towaru w innych sklepach.
Podejdź do budowy drzewa kategorii jak do konstrukcji, która będzie zmienna w czasie. Którą będzie trzeba rozbudować, dodając do niej kolejne piętra i pokoje. Ale nie chcemy by okazała się katastrofą budowlaną, którą trzeba będzie w pewnym momencie rozebrać i zacząć budowę od nowa.
Ilustracja wykorzystana w poście pochodzi z serwisu Freepik. Designed by Freepik