Jakie rozwiązania na stronie zwiększają sprzedaż w sklepie internetowym?

Jakie rozwiązania na stronie zwiększają sprzedaż

Aktualizacja: 10 lutego 2022

Czy chcesz dodać nową funkcjonalność bo zauważyłeś ją na stronie swojej konkurencji? To jest najczęstszy powód, który zgłaszają mi właściciele sklepów internetowych. Jeśli robisz podobnie to przed dodaniem nowych rozwiązań koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Nowe rozwiązania zwiększające sprzedaż w sklepie internetowym, kiedy je wprowadzać?

Przed dodaniem nowego rozwiązania zwiększającego sprzedaż w sklepie internetowym powinieneś wiedzieć co ono dokładnie robi, ilu klientów przybędzie w sklepie internetowym dzięki niemu i jak to zmierzyć. Jeśli nie potrafisz tego zmierzyć to oznacza, że to prawdopodobnie nie działa. Nie kieruj się modą i tym co ma w swoim sklepie internetowym twoja konkurencja. Większość mechanizmów widocznych na stronach sklepów internetowych jest tam dlatego, że inni je mają. Nie przekładają się na sprzedaż i mało klientów z nich korzysta. Często rozwijanie sprzedaży w sklepie internetowym polega na usuwaniu takich niepotrzebnych dodatków. To fascynujące ale w praktyce zyskuje się więcej sprzedaży mając mniej funkcjonalności dostępnych. Natomiast dodawanie ich zmniejsza sprzedaż. Ślepe naśladownictwo prowadzi tylko do strat i frustracji.  

Każda kolejna funkcjonalność spowalnia sklep internetowy, w efekcie zamiast zwiększać sprzedaż będzie ją zmniejszać!

Każda nowa funkcjonalność to dodatkowy skrypt dodany do oprogramowania Twojego sklepu. Czy to będzie lista życzeń, czy przyciski typu „podziel się ze znajomymi na Facebooku tym produktem”. Każdy kolejny skrypt obciąża sklep, powoduje, że jest on nieco wolniejszy. Przez to staje się gorzej oceniany przez wyszukiwarki. No i najważniejsze – wolniej ładuje się osobom odwiedzającym Twój sklep. A teraz coraz więcej osób przegląda sklepy przez komórki (powaga, pracujemy ze sklepem, gdzie odwiedzających z komórek jest już prawie 70%). Na telefonie internet jest z reguły gorszy i wolniejszy. Zatem każdy dodatkowy skrypt może sprawić sporą różnicę.

Każdy dodatkowy przycisk na stronie z produktem to mniej sprzedaży!

Jeśli nie wiesz co dokładnie robi jakaś funkcjonalność i czy rzeczywiście ktoś z niej korzysta to najlepiej się jej pozbądź. Im mniej rozpraszaczy np obok ceny produktu i przycisku “dodaj do koszyka” tym lepiej. Dodatkowe przyciski w tym miejscu zmniejszają ilość transakcji! To samo dotyczy funkcji typu „udostępnij w social mediach”. Jeśli nie masz armii kochających Cię fanów, niszowego produktu z armią uwielbiających go klientów, produktów-hitów wzbudzających podziw lub wprawiających w dobry nastrój (np. kubki ze śmiesznymi nadrukami) to Twoi potencjalni klienci nie będą raczej często korzystać z przycisków do udostępniania Twoich produktów na swoich profilach w social mediach. No bo po co mieliby to robić? W ten sposób takie przyciski zamiast wzbudzać zaufanie do Twojego sklepu („o kurcze, ile osób już to udostępniło, to musi być fajny produkt”) boleśnie obnażą to, że nikt tych produktów nie udostępnia.

Jeśli nie wiesz w jaki sposób jakieś rozwiązanie zwiększa sprzedaż w sklepie internetowym to go nie dodawaj.

Podsumowując, sytuacja wygląda zatem tak: mamy po jednej stronie mechanizm, który raczej nie przełoży się na zwiększenie sprzedaży w sklepie, lub co do którego nie wiemy jak miałby się przełożyć i jak to mierzyć, zatem w zasadzie bez zalet dla nas, a z drugiej strony pewność, że obniży on prędkość strony i pogorszy doświadczenie korzystania z niej dla sporej grupy odwiedzających. Jak dla mnie decyzja jest prosta 😉

Dlatego w sklepach, które prowadzimy dla swoich klientów, zazwyczaj rezygnujemy z tego typu mechanizmów, a jeśli już są to je usuwamy.

Na pocieszenie dodam, że w internecie nic nie jest na zawsze. Jeśli usunięcie (lub dodanie) takiego mechanizmu okaże się błędem, zawsze można go szybko przywrócić (lub usunąć). Ale w takim przypadku będziesz już dysponować danymi do podjęcia nowej decyzji. Testuj i sprawdzaj, nie bój się tego.


Dziękuję za zapoznanie się z moim artykułem. Mam nadzieję, że okazał się dla Ciebie przydatny 🙂 A jeśli potrzebujesz pomocy z rozwinięciem sprzedaży w sklepie internetowym (opisanej na https://fabrykawzrostu.pl/) skontaktuj się z nami!
Ela Ustupska

 

Przypisane tagi:

Kategoria: Zwiększanie sprzedaży

Ela Ustupska

autor: Ela Ustupska

Wykształcenie dziennikarskie, karierę jednak poświęciła projektowaniu graficznemu. Obecnie w Brainfactory zajmuje się użytecznością i lubi o tym opowiadać i pisać. Oprócz tego lubi placki, no bo kto nie lubi?
Robi tak, by działało - od projektu interfejsu, przez projekt graficzny po aspekty techniczne. W swoich projektach zawsze stawia nacisk na ich skuteczność, a nie jedynie aspekty czysto wizualne. W przeszłości jedna z organizatorek eventów Women in Technology i mentorka programu Tech Leaders.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: