6 popularnych metod pozycjonowania sklepu internetowego, które już nie działają

metody pozycjonowania sklepu internetowego

Aktualizacja: 10 lutego 2022

Zapraszam do zapoznania się z nadal popularnymi działaniami SEO dla sklepów internetowych, które już od dawna przynoszą coraz mniejsze efekty. To lista działań, które powinny już dawno przejść do historii jako marnowanie czasu i budżetu.

Zbieranie linków zewnętrznych (backlinks) jako podstawowa metoda pozycjonowania sklepu internetowego

Jeszcze kilka lat temu zbieranie linków było podstawową metodą pozycjonowania sklepów internetowych. Nawet dzisiaj wiele sklepów przeznacza większość budżetu związanego z pozycjonowaniem na zbieranie linków. To niestety już o dłuższego czasu nie działa. Możesz uzbierać kilka tysięcy linków z przeróżnych miejsc i nadal w Twoim sklepie internetowym nic się nie stanie, nie przyrośnie ruch. To nie oznacza, że linki już w ogóle nie działają. Znacznie większe znaczenie niż ich ilość ma jakość linków, które pozyskujesz. Takie ze sztucznych stron, katalogów i miejsc wygenerowanych tylko do umieszczenia linków niewiele Ci dadzą. Żeby być pewnym, że dobrze pozycjonujesz swój sklep trzeba połączyć zbieranie linków z działaniami na samej stronie. Google przede wszystkim premiuje strony sklepowe za to co jest w nich umieszczone. Ocenia przede wszystkim jakość treści, które są w Twoim sklepie. Według moich obserwacji z ostatnich kilkunastu miesięcy, za 80-85% pozycji Twojego sklepu odpowiada jego zawartość.

Pozycjonowanie sklepu internetowego na wybrane frazy kluczowe

Jeśli w twoim sklepie jest 3000 produktów to dlaczego chcesz żeby był widoczny tylko na 10 “najważniejszych” fraz kluczowych? Taka metoda pozycjonowania sklepu internetowego prowadzi tylko do rozczarowania. Po zdobyciu dobrych pozycji na wybrane frazy okazuje się, że nie tylko nie przekładają się one na transakcje ale nawet nie podwyższyły znacznie ruchu w sklepie. Bo jest ich zdecydowanie zbyt mało żeby wygenerować dużo wartościowych wejść. Każdy produkt to szansa na opis, który spowoduje że Twój sklep będzie widoczny w wynikach wyszukiwania na kolejne frazy. Kilka tysięcy produktów to szansa na to, żeby sklep pozycjonował się na co najmniej kilkaset fraz.

Wybieranie fraz kluczowych do pozycjonowania sklepu internetowego kierując się ich popularnością

Popularne frazy mogą mieć dużą ilość wyszukań miesięcznie ale to najczęściej nie przekłada się na ilość klientów. Np fraza olej kokosowy może być przede wszystkim wpisywana w wyszukiwarkę przez osoby chcące się dowiedzieć o tym co to jest olej kokosowy i jakie ma właściwości, a nie go kupić. Wykorzystywanie do opisów produktów w sklepie popularnych fraz kluczowych nie jest dobrą metodą pozycjonowania sklepu internetowego. Znacznie lepsze są nazwy produktów wskazujące ich zastosowanie lub dokładniej opisujące konkretne produkty. Wtedy mamy znacznie większą szansę na przyciągnięcie odwiedzających którzy chcą dokonać zakupu.

Śledzenie pozycji fraz na które wyświetla się w wynikach wyszukiwania nasz sklep internetowy

Popularne narzędzie do śledzenia pozycji fraz oferuje możliwość śledzenia do 500 fraz jednocześnie. Kilka średniej wielkości sklepów którymi się zajmuję generuje wejścia z ponad 1500 fraz każdy. Czy jest zatem sens śledzenia pozycji tylko na kilkadziesiąt fraz? 50 fraz to nie jest nawet 5% fraz generujących ruch, taka metoda pozycjonowania sklepu internetowego jest bezużyteczna. Jak sensownie sprawdzać i śledzić większą liczbę fraz? Po co w ogóle to robić?W każdym sklepie internetowym, który chce się rozwijać i zwiększać sprzedaż są znacznie ważniejsze dane do śledzenia niż tylko pozycja fraz. Wielokrotnie w sklepach internetowych w których rozwijałem sprzedaż widzę dużą ilość wejść z fraz które wyświetlają się na 2 lub 3 stronie. Prawidłowo uzupełnione nagłówki i dobre opisy w meta description przekładają się na więcej kliknięć i wejść niż wyższe pozycje z nagłówkami w których są tylko bezmyślnie umieszczone frazy. 3000 produktów to 3000 okazji na zrobienie dobrych opisów, które będą powodowały setki wejść.

Frazy kluczowe to podstawa budowania treści w sklepie

Tworzenie treści a w szczególności opisów produktów, które są skupione tylko wokół tego żeby były wysycone dużą ilością fraz kluczowych prowadzi na manowce. W ten sposób możesz sobie nawet zaszkodzić. Twoim zadaniem jest jak najlepsze opisywanie produktów, tak żeby dostarczać wartościowych informacji odwiedzającym twój sklep internetowy. Jeśli stworzysz opisy po prostu pod pozycjonowanie, to spowodujesz, że odwiedzający będą szybko opuszczali twój sklep. Jeśli opisy będą kiepskie, będziesz miał dużo odrzuceń i krótki czas odwiedzin na poszczególnych podstronach z produktami.Dla googla będzie to jasnym sygnałem, że twój sklep nie podoba się odwiedzającym i przesunie Cie na koniec listy z wynikiami wyszukiwania.

Kierowanie się audytami i podpowiedziami narzędzi do analiz stron internetowych

Takie narzędzia mogą być przydatne dla specjalistów, jednak ja osobiście korzystam z nich bardzo krytycznie. Wytyczne, których dostarczają narzędzia i audyty SEO są w mojej opinii mało przydatne dla właścicieli sklepów. To człowiek jest w stanie sprawdzic co na daną chwilę jest prawdziwym problemem w sklepie internetowym. Na podstawie wiedzy i doświadczenia z pracy ze sklepami internetowymi łatwiej ustalić dlaczego nie przyrasta w ruch lub dlaczego sklep nie generuje wystarczającej ilości transakcji.

Żeby do tego dojść trzeba poświęcić na analizę sklepu co najmniej kilka godzin, a już na pewno trzeba porozmawiać z właścicielem sklepu. Najczęściej mnóstwo dodatkowych problemów zostaje odkrytych już po rozpoczęciu współpracy i pozyskaniu dostępów do zaplecza sklepu.

Jeśli otrzymałeś jakąś analizę na maila za darmo, to oznacza, że taki sam mail z taką samą treścią dostało w tym tygodniu kilkuset innych właścicieli sklepów albo, że wygenerowanie takiego “audytu” z powszechnie dostępnych narzędzi zajmuje 30 sekund. Bardzo często z takimi audytami przychodzą do mnie właściciele sklepów pytając czy to pomoże albo czy wynika z tego coś ważnego. Bardzo rzadko coś z nich wynika i pracę nad zwiększeniem sprzedaży w sklepie internetowym zaczynamy od innych działań niż zalecane w audycie. Dodatkowo audyty dotyczą najczęściej samej sfery SEO, zwiększanie sprzedaży to co innego.

Przypisane tagi:

Kategoria: Zwiększanie sprzedaży

Ela Ustupska

autor: Ela Ustupska

Wykształcenie dziennikarskie, karierę jednak poświęciła projektowaniu graficznemu. Obecnie w Brainfactory zajmuje się użytecznością i lubi o tym opowiadać i pisać. Oprócz tego lubi placki, no bo kto nie lubi?
Robi tak, by działało - od projektu interfejsu, przez projekt graficzny po aspekty techniczne. W swoich projektach zawsze stawia nacisk na ich skuteczność, a nie jedynie aspekty czysto wizualne. W przeszłości jedna z organizatorek eventów Women in Technology i mentorka programu Tech Leaders.

Inne artykuły o zwiększaniu sprzedaży w sklepie internetowym: